Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Verwurgen een bestaand woord?

Hallo allemaal, IK ben eerstejaars studente rechten aan de Hogeschool van Amsterdam. Voor het vak taal moesten wij een vonnis samenvatten en zelf een titel bedenken. De titel die ik had bedacht was: "de verwurgde vriendin". Volgens mijn docent is dit niet goed en kan verwurgen niet als bijvoegelijk naamwoord worden gebruikt. Volgens mij heeft hij geen gelijk? Ik had overigens het cijfer 8 op de samenvatting, maar heb toch het idee dat ik onterecht puntenaftrek heb gekregen. Wie helpt inzake deze kwestie? Liefst met bewijzen, dan kan ik het met mijn docent opnemen. Alvast veel dank voor jullie hulp! Groetjes, Pauline

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verwurgen komt als werkwoord gewoon in de woordenlijst der Nederlandse taal voor. Ik zou niet weten waarom je dat werkwoord niet bijvoegelijk zou kunnen gebruiken, net zoals (volgens mij) alle andere werkwoorden, bijvoorbeeld de gezwommen afstand, de gestofzuigde vloer.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Behameren bestond niet maar klonk mij als bekend, dit woord bestaat maar ik vind het niet mooi klinken. Taal is ook een kwestie van smaak. Op een gegeven moment gaan mensen een bepaald woord gebruiken, of zoeken ze een nieuwe toepassing voor een oud woord. Denk eens aan het woord 'vet'

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Alvast veel dank voor jullie reacties! Ik heb zojuist een mailtje verstuurd naar taaladvies.net. Dank voor je tip Rietje! Ook Nachtdichter en Helga bedankt. Ik denk overigens dat de docent de titel met name heeft afgekeurd omdat hij het woord "verwurgen" te ouderwets vindt. Maar het woord werd ook in het vonnis gebruikt door de Officier van Justitie. Ik laat jullie wel weten of ik mijn docent nog op andere gedachten heb gekregen! Groetjes Pauline

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad een normaal werkwoord en kan bijvoeglijk worden gebruikt. Niets mis mee. Vraag is of het een mooi woord is, maar dat is nu niet ter zake. De gewurgde vriendin vind ik zelf leuker klinken. Overigens, Nachtdichter, is behameren ook een normaal Nederlands woord volgens van Dale.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De titel die ik had bedacht was: "de verwurgde vriendin".
Ik heb zojuist een mailtje verstuurd
Heb je misschien onbewust iets met het voorvoegsel ver, Pauline69, daar waar in het algemeen vaker ge gebruikt wordt? :)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien wordt door haar het woordje ver wel ver-bruikt?
Ja, dan is het zometeen op, en krijgt de docent toch nog gelijk.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Nogmaals dank voor de reacties, het taalunieversum heeft inmiddels geschreven en ook zij schrijven dat "De verwurgde vriendin" correct Nederlands is. Ik heb nu mijn docent gemaild en hoop dat hij zijn standpunt zal herzien. Veel dank allemaal nogmaals! Groetjes Pauline (jullie horen nog van mij!)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Geef vanavond in Wijntijd dan maar even een rondje voor ons. :) Gefeliciteerd met je mooie cijfer! :thumbsup: