Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elisie

Kan iemand mij uitleggen hoe elisie wordt toegepast in moderne poëzie? Stel dat het ritme van mijn gedicht alleen klopt als je " 't huis" uitspreekt. Is het dan beter om " 't huis " te schrijven, of om alsnog voluit "het huis" te schrijven? Mag het in het laatste geval gewoon worden (voor)gelezen als " 't huis", en wordt het ook beoordeeld alsof het ritme gewoon klopt?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh en nog iets. Stel dat ik de woorden toch liever wel verkort schrijf: hoe zit het dan bij contractie? Ik wil van "dat ik" maken: "da'k". Is dat de juiste spelling? Of hoort er nog een spatie na "da"?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet alleen hoe elisie wordt toegepast in de klassieke dichtkunst (mijn intressegebied) In de klassieke dichtkunst wordt elisie toegepast om een conflicterend metrum te ontwijken. Daar wordt een complete lettergreep als het ware weggepoets en laat het overlopen naar het volgende woord. een voorbeeld athanata Aphrodita wordt dan: athanat' Aphrodita Omdat 2 a's niet echt lekker loopt als ze direct achter elkaar volgen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja precies. Van wat ik begrijp zou een moderne dichter dan alsnog "athanata Aphrodita" schrijven, maar het uitspreken zonder die dubbele a. De lezer moet dus zelf maar uitzoeken welke klinkers er worden weggelaten. Ik weet het echter niet geheel zeker. Mijn gedicht wil ik inzenden voor een wedstrijd, dus ik probeer uit te zoeken wat ik het beste kan gebruiken. Als ik klanken ga weglaten in de tekst, wordt daar dan op neergekeken?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf zelf gedichten in de oud-Griekse stijl, dus ik weet niet precies hoe de regels voor moderne elisie zijn. Het is ook niet echt iets wat vaak voorkomt in de Nederlandse taal. Als je klanken gaat weg laten, kan het verwarring geven, omdat mensen het niet gewend zijn. Persoonlijk gebruik ik eigenlijk nooit elisie, als ik in het Nederlands of Engels poëzie schrijf.