Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spreken/spreken met

Hallo, Wie weet wat het verschil is tussen 'spreken' en 'spreken met' ? Is het 'iedere dag spreek ik mijn collega over het weer' of 'iedere dag spreek ik met mijn collega over het weer' ? Bedankt!

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij spreken met geef je aan dat je een dialoog wil voeren. Bij gewoon spreken kan het ook een monoloog zijn of gaan om spreken in het algemeen. Zelf vind ik in bovenstaande voorbeelden met ''met'' mooier. Maar dan vind ik: Ik wil je even spreken mooier dan, Ik wil even met je spreken. Ik denk ook meer dat het een kwestie van smaak is.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat mag je helemaal zelf weten. Het ene is niet fout en het andere goed, beide varianten zijn taalkundig gezien in orde. Het is officieel wel 'elke dag'; 'iedere' gebruik je bij personen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat mag je helemaal zelf weten. Het ene is niet fout en het andere goed, beide varianten zijn taalkundig gezien in orde. Het is officieel wel 'elke dag'; 'iedere' gebruik je bij personen.
Het is toch iets ingewikkelder dat dat. Er zijn drie verschillende 'scholen' in het denken over iedere/elke. Heel helder uitgelegd bij de Taaladviesdienst van de Nederlandse Taalunie (http://taaladvies.net - geweldige site!): Elk / ieder Vraag Bestaat er een verschil in gebruik tussen elk en ieder? Antwoord In veel gevallen zijn elk en ieder onderling verwisselbaar. In bepaalde gevallen hebben sommige taalgebruikers een voorkeur voor een van beide vormen. Het onderscheid tussen elk en ieder is meer een tendens dan een regel en iedereen kan bij het gebruik van elk en ieder gerust op zijn gevoel afgaan. Toelichting Op drie verschillende wijzen is wel gepoogd een onderscheid aan te brengen tussen de bijvoeglijk gebruikte onbepaalde voornaamwoorden ieder en elk. (1) Ieder zou alleen in combinatie met personen mogen worden gebruikt; elk alleen in combinatie met niet-personen (dus: ieder kind, elke pop). Vaste uitdrukkingen als voor elk wat wils zouden uitzonderingen op deze regel zijn. Elke vrouw en iedere kast zijn echter niet ongebruikelijk. (2) Ieder zou alleen in combinatie met de-woorden kunnen worden gebruikt; elk alleen in combinatie met het-woorden (dus: iedere woning, elk huis). Ook in dit geval geldt: ieder meisje en elke man zijn heel goed mogelijk. (3) Ieder zou betrekking hebben op de afzonderlijke personen of zaken; elk meer op het geheel dan op de onderdelen. Dit onderscheid is gelijk aan het verschil dat in het Engels wordt gemaakt tussen each en every. In de Schrijfwijzer wordt het derde onderscheid aanbevolen aan diegenen die beslist een onderscheid willen maken. Ook in de ANS wordt melding gemaakt van het feit dat sommige taalgebruikers een lichte voorkeur zouden hebben voor het gebruik van ieder voor personen en van elk voor niet-personen. Een andere tendens is volgens de ANS, dat er een lichte voorkeur bestaat voor het gebruik van elk als het om kleine groepen gaat. Bijzonderheid In sommige uitdrukkingen is het gebruik van ieder of elk min of meer vast: melk is goed voor elk, voor elk wat wils, ieder op zijn beurt, ieder voor zich. Tot zover de Taaladviesdienst. Wat is het toch een wonderlijk fenomeen, taal :nod:

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Heel erg bedankt voor jullie reacties. Weer wat geleerd ;) De controverse over het gebruik van ieder/elk kende ik helemaal niet; zal er in het vervolg zeker aan denken... Doei, Flor