Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De beste schrijftip voor 2017

Ik trap graag af met DE SCHRIJFTIP van het jaar: De Bibliotheek biedt twee gratis cursussen per jaar voor leden. Een van de vele (heel erg leuke) cursussen is deze: https://www.bibliotheek.nl/cursussen/talen/nederl… "Nederlands foutloos schrijven". De cursus duurt 15 uur, en wordt afgesloten met een toets. Na het succesvol behalen van deze toets ontvang je een certificaat. De cursus heeft het CEDEO keurmerk. Iedereen die serieus bezig wil gaan met schrijven wil deze gratis (!) cursus natuurlijk bovenaan het lijstje met goede voornemens voor 2017 zetten, want dt-fouten zijn zóó 2016 :nod: Mocht er hier leden zijn die de cursus al gedaan hebben, deel vooral je ervaringen. Meer gratis schrijftips voor 2017 voeg je hieronder toe.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga zelf eens kijken naar deze cursus en in ieder geval aanraden aan wie worstelt met taalproblematiek. Mag ik mijn eigen blog als schrijftip plaatsen? Ik doe het gewoon. Wie graag korte verhalen schrijft vindt op mijn blog allerlei zijwegen die je kunt bewandelen en wedstrijden voor korte verhalen. Natuurlijk kijk je ook hier op de site, maar soms heb ik een wedstrijd die hier niet staat en andersom. Soms onderneem ik stappen waar je misschien nog niet aan gedacht hebt. Zie mijn onderschrift. Maar een beste tip? Zoek je sterke en zwakke punten en werk eraan. Dat is kortweg mijn methode en op mijn blog schrijf ik hoe ik dit aanpak.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Odile! Je blog is leuk en met handige tips - en geschikt voor mensen die al iets langer schrijven. Toch denk ik dat het belangrijk is om eerst de basis te duiden voor mensen die beginnen te schrijven in 2017, dat was tenminste wat ik beoogde met het topic. En daarom bracht ik het topic ook onder bij de forumdraad: "Taal en spelling". Een gratis cursus foutloos schrijven brengt mensen al een heel eind op weg. Er zijn ook links die ik zelf al jaren in de favorieten heb staan omdat ik die hier vaak in topics plak, bij proeflezen vooral. Heel vaak blijkt helaas dat spellen en heldere zinnen construeren (nog) niet helemaal lukt zoals het hoort. Waardoor bij proeflezen bijvoorbeeld het fragment wat betreft de verhaallijn niet gelijk kan worden proefgelezen - omdat er eerst van alles uitgelegd moet worden over de basisregels. Deze wordt bijvoorbeeld vaak door proeflezers gedeeld: https://onzetaal.nl/taaladvies/aanhalingstekens-e… Of deze: https://onzetaal.nl/taaladvies/d-t-of-dt En deze! www.woordenlijst.org Het leek me handig om een topic met de beste beginnerstips te starten, een topic dat alle links bevat waar de vaste proeflezers nu in al die andere topics steeds weer naar verwijzen. Dus, Odile, heb jij links over foutloos schrijven te delen die je ontdekte toen je zelf begon, links die je nog steeds raadpleegt?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel het boek van Louis Stiller: Het grote-schrijf-doe-boek, alhier bij de bibliotheek verkrijgbaar (leuk cadeau voor kerst). Hiermee kun je uitproberen wat jouw genre is. Als je eenmaal weet wat jou wel of niet ligt, kun je eens proberen mee te doen aan een wedstrijd. Ook kan ik aanraden om een cursus te doen, maar doe eerst de oefeningen van Louis Stiller, dan weet je wat jouw genre is, en dat komt van pas als je bij een cursus oefeningen doet. Als je graag fantasy schrijft, schrijf dan bij deelname aan een cursus ook fantasy-getinte verhalen. Verder, lees veel. Maar lees gericht. Als je weet dat fantasy jouw genre is, lees dan in dat genre wat je zelf zou willen schrijven. Kijk van de meester af. En verzin jouw eigen ding.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las vandaag iets dat ik graag wil delen.
"Ik ben van mening dat, al kun je wel wat hebben aan tips en technische schrijffoefjes, goed fictieschrijven allereerst een kwestie is van talent, van fantasie en vooral van originaliteit, en die vallen geen van drie aan te leren. Raymond Chandler, Philip Kerr, Robert Harris, noem maar op, hebben geen cursus gevolgd en ik ben in alle jaren ook niemand tegengekomen die er één had gevolgd en een succesvol auteur in het genre werd. En van gesprekken met experts heb ik geen hoge pet op, dat helpt uitsluitend als je research behoeft." Tomas Ross, bron: https://www.hebban.nl/artikelen/iedere-aandacht-v…
Ross haalt me hier echt de woorden uit de mond. Ik heb bewust nooit een cursus of workshop gevolgd. En daar ben ik blij om, mijn stijl is helemaal de mijne. En daarbij komt: zolang er niet verdiend wordt áán de schrijver, wordt er niets verdiend dóór de schrijver. Het beste wat een beginnend schrijver m.i. kan doen, als die beginner écht denkt dat hij / zij talent heeft en een eigen stijl, en, écht serieus verder wil komen: zorg dat je basis goed is. De basis is: foutloos schrijven. Verder heb je voorlopig niets nodig. Je eigen schrijfstijl perfectioneren: doe zelf je research. Daarvoor staat het hele internet tot je beschikking. Kost ook nog eens niets. Proeflezen voor anderen is de beste manier om te leren omgaan met feedback, iets wat goed van pas zal komen wanneer je eenmaal gaat samenwerken met een redacteur. Maar die redacteur en dat boek is van latere orde: éérst de basis. Leer foutloos schrijven. Ontwikkel syntactisch inzicht. Een goede stijl leunt op de grammatica. En als de beginner nog op school zit: maak die school af, verslind proza uit pure woordenhonger, lees poëzie voor je plezier en ga Nederlands studeren.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vroeger dacht ik dat schrijven een natuurlijke gave moet zijn en dat een schrijfcursus niet meer dan een reddingsboei is voor talentloze wannabe's, maar ondertussen heb ik de omgekeerde mening en wou ik dat ik me vroeger gerealiseerd had dat schrijven een vak is dat je moet leren, en dat je het veel sneller leert van mensen die het al kennen dan enkel en alleen uit je eigen experimenten, en dat je kan blijven leren van anderen. Of je nu leert via boeken of cursussen of workshops of podcasts of wat dan ook doet er weinig toe denk ik; zuig zoveel mogelijk kennis op en voeg de geleerde lessen toe aan je arsenaal van schrijversgereedschap. Foutloos Nederlands schrijven lijkt me dan weer niet zo belangrijk. Vanaf een minimum aanvaardbaar niveau, waarbij redacteurs niet spontaan hun haren gaan uittrekken, lijkt het me veel minder uit te maken dan de kwaliteit van het proza. Er zijn succesvolle schrijvers die amper een zin zonder spelfouten kunnen schrijven.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn succesvolle schrijvers die amper een zin zonder spelfouten kunnen schrijven.
Goh, noem er eens een paar?
Dat benoemen zal - denk ik - een speurtocht worden. De omgekeerde stelling zal meer hout snijden. "Er zijn heel veel onsuccesvolle schrijvers die amper een zin zonder spelfouten kunnen schrijven." Foutloze teksten schrijven is moeilijk. Veel schrijven en je teksten laten lezen door anderen helpt je op weg. Want; wat doe je fout? Mijn tip voor beginners - ik ben dat ook - is; schryf in byzyn van een nieuwsgierige 14 jarige vwo leerling. Die wyst je op fouten terwyl ze huiswerk maakt voor Wiskunde en Latyn.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn succesvolle schrijvers die amper een zin zonder spelfouten kunnen schrijven.
Goh, noem er eens een paar?
In de uitstekende lectures van Brandon Sanderson, om on topic te blijven, lacht hij altijd zelf met het feit dat hij veel woorden niet kan spellen. Een beetje googlen geeft verder namen als Hemingway, F. Scott Fitzgerald, Faulkner, Agatha Christie. Hemingway himself was indifferent to the rules of consistent spelling, and when his editors complained, he said, “That’s what you are paid to do.” Agatha Christie, the best-selling novelist of all time, proclaimed herself “an extraordinarily bad speller.”

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
"Er zijn heel veel onsuccesvolle schrijvers die amper een zin zonder spelfouten kunnen schrijven."
Daarnaast zijn er veel onsuccesvolle schrijvers die volstrekt correcte zinnen schrijven, maar wie het ontbreekt aan:
talent, (...) fantasie en vooral (...) originaliteit
Dat die niet aan te leren zijn ... hmmm. Valt dit in de categorie kleur kun je niet aanleren? Maar je kunt de kleuren wél leren en technieken om ze te gebruiken. Fantasie kun je prikkelen. Wat is eigenlijk fantasie? Talent krijg je mee bij je geboorte - of niet. Schrijfvaardigheid kun je echter best oefenen, dat is: aanleren. En oefening baart kunst. Hetzelfde geldt m.i. voor originaliteit. Buiten bekende kaders stappen, nieuwe zienswijzen opdoen - daartoe is toch ieder mens in staat als hij wil? Met een beetje begeleiding gaat dat wel lukken. Te beginnen bij ouders c.q. verzorgers en leerkrachten. Als die de steken laten vallen, zijn er daarna genoeg mogelijkheden om je te ontwikkelen. Meer dan ooit. Ik vind de tip goed om over na te denken, niet om zomaar je schrijven naar te richten.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn succesvolle schrijvers die amper een zin zonder spelfouten kunnen schrijven.
Voor deze schrijvers zijn er geen tips.
"Er zijn heel veel onsuccesvolle schrijvers die amper een zin zonder spelfouten kunnen schrijven."
Voor deze schrijvers zijn er heel erg veel tips.
Daarnaast zijn er veel onsuccesvolle schrijvers die volstrekt correcte zinnen schrijven, maar wie het ontbreekt aan:
In reactie op;
Ik ben van mening dat, al kun je wel wat hebben aan tips en technische schrijffoefjes, goed fictieschrijven allereerst een kwestie is van talent, van fantasie en vooral van originaliteit, en die vallen geen van drie aan te leren. - Tomas Ross
Fantasie, dat heb je - of dat heb je niet? Ook als je geen fantasie hebt - maar wie zal dat beweren - kan je fantaseren. Het is gewoon een prikkel die een stimulans nodig heeft. Een joint kan helpen, whiskey ook. Originaliteit, niet aan te leren? Ik denk dat het een simpel optelsommetje is. Ik zie een olifant en een mus. En dan zie ik Dombo. Talent is iets dat ontwikkeld moet worden. Dat is een leerproces. Een getalenteerd schrijver valt pas op als techniek en visie op het onderwerp een eenheid zijn. Ik denk dat Tomas Ross in deze stelling ietwat onbenullige ballonnetjes blaast. Kan intelligent zijn helpen? Een dwarsligger zijn? Een zwartkijker zijn? Een nihilist zijn - wat mij overigens niets kan schelen? Een blonde vrouw? Zijn er tips voor een bepaald ras? Met welke tips kan - een beginnende schrijver - een gevorderde en/of een succesvolle schrijver worden? Nog een tip; Overschrijven.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerst de basis: leer schrijven. En als de basis goed is dan kan daarop vervolgens de creatieve uiting van het aanwezige talent goed stevig neergezet worden. Voor wie graag de basis wil leren of opfrissen: de Bibliotheek biedt een gratis cursus, zie startpost. Fijn voor wie aan allerlei workshops en bijzaken zijn portemonnee aan het leegschrijven was.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
de Bibliotheek biedt een gratis cursus, zie startpost.
Op zich is de cursus gratis, maar je moet wel lid van de bieb zijn en dat kost tussen de € 45 en € 60 per jaar - voor mensen van jouw en mijn leeftijd, Yrret mag misschien goedkoper, ;) . Nou, gratisser kan bijna niet.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En, een biebpas geeft recht op jaarlijks nóg een cursus naar keuze. Daarnaast is er ook nog een 'cursus van de maand', in allerlei verschillende interesses. Wie wil, kan dus 14 cursussen per jaar doen. Wat betreft schrijven: ik dacht ook een cursus social media gezien te hebben, en iets met bloggen. Nee, ik werk niet bij de Bibliotheek, ik vind het gewoon echt top dat ze dit doen. Vroeger verwees ik leden van SO die een basiscursus zochten, altijd naar die cursus van Schrijven Online. Helaas is die al een tijdje uit het aanbod verdwenen. Die was € 99, het beste alternatief voor mensen die hun basiskennis op wilden frissen - voor een schappelijke prijs. Schappelijker dan gratis bij een lidmaatschap is er niet, dus: hoera voor de bieb :)