Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat betreft de ELDA-regel

Hoe wordt de ELDA-regel exact toegepast in het volgende: [text] krijg jij…”, zijn stem ging dreigend omhoog, "... [text] Is beletsel - aanhalingsteken - komma oké of moet het anders? Beletsel - komma - aanhalingsteken? (met wel of geen spatie tss beletsel en komma?) Of moet het nog anders: jij, ..." ?? In het tweede deel van de zin, zet je een spatie na de komma en voor aanhalingsteken? (zoals normaal gedaan wordt bij het schrijven) Als laatste: wordt er bij een onderbreking in de zin slechts één maal een beletselteken geplaatst, nl. in het eerste deel en nooit in het tweede deel? Of is dat naar keuze? Dank je voor reacties!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het zo doen: 1. "Van Sinterklaas krijg jij..." Zijn stem ging dreigend omhoog. "... een cadeautje!" Of zo: 2a. "Van Sinterklaas krijg jij..." zei Henk, waarna zijn stem dreigend omhoog ging, "een cadeautje!" 2b. "Van Sinterklaas krijg jij..." zei Henk, waarna zijn stem dreigend omhoog ging, "... een cadeautje!" Ik denk dat 2a en 2b allebei prima zijn. (Voor de duidelijkheid: in 2b volgt er een spatie na het tweede beletselteken.)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de interpunctie zoals je die in het voorbeeld geplaatst hebt volledig duidelijk en passend, marlie.
Beletsel - komma - aanhalingsteken?
Nee, dat is gek. Dat is ELDA toepassen alsof het een altijd geldende regel is - en dat is het niet.
In het tweede deel van de zin, zet je een spatie na de komma en voor aanhalingsteken? (zoals normaal gedaan wordt bij het schrijven)
Ja.
jij, ..." ??
Nee, zeer zeker niet.
Als laatste: wordt er bij een onderbreking in de zin slechts één maal een beletselteken geplaatst, nl. in het eerste deel en nooit in het tweede deel? Of is dat naar keuze?
Inderdaad.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Is beletsel - aanhalingsteken - komma oké of moet het anders?
ELDA gaat zoals Mirandala zegt. Dus eerst beletselteken, dan komma, tot slot aanhalingsteken (sluiten): ...,"
Beletsel - komma - aanhalingsteken?
Ja.
(met wel of geen spatie tss beletsel en komma?)
Geen spatie. Tussen een woord (dat vervangen wordt door het beletselteken) en een komma staat ook geen spatie. In omgekeerde volgorde: tussen een komma en een woord daarentegen wel, bijvoorbeeld bij een opsomming: appels, peren en pruimen of bij een samengestelde zin: Het zonnetje scheen, het was mooi weer.
Of moet het nog anders: jij, ..." ??
In principe 'moet' niets. Interpunctie mag voor een deel op gevoel of naar smaak. Houd het in alle gevallen overzichtelijk, eenvoudig en consequent.
In het tweede deel van de zin, zet je een spatie na de komma en voor aanhalingsteken?
Wat er ook gebeurt: na een komma komt altijd een spatie, en voor een aanhalingsteken komt er geen spatie (ook niet voor een vraagteken, uitroepteken, haakjes sluiten, komma, puntkomma, haakjes, accolades).
Als laatste: wordt er bij een onderbreking in de zin slechts één maal een beletselteken geplaatst, nl. in het eerste deel en nooit in het tweede deel? Of is dat naar keuze?
Het hangt er vanaf hoe je de vaart in je tekst wilt creëren: 'Hoe ...,' vroeg ze, en beet op haar lip, 'doe je dat?' 'Hoe,' vroeg ze en beet op haar lip, 'doe je dat?' 'Hoe ...,' vroeg ze en beet op haar lip, '... doe je dat? Taaladviesnet plaatst - zoals in het laatste Hoe-voorbeeld een spatie tussen een woord en een beletselteken. In wezen vervult het beletselteken hier de functie van een woord en rondom een woord staat een spatie (behalve als er een komma, punt, puntkomma, vraagteken of uitroepteken op volgt; deze sluiten aan bij het woord). Je plaatst geen spatie tussen woord en beletselteken wanneer het beletselteken de functie heeft van aanvulling van het woord: 'Ik houd absoluut niet van sperzie...,' gruwelde Opa. '...boontjes,' vulde Suus aan.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje laat, toch bedankt allemaal. Ik vrees dat ik dan mijn ...", zal moeten wijzigen in ...," Gelukkig zijn het er niet heel veel. Dank je voor de extra uitleg Thérèse!