Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Noren of noren?

Bij de schaatsgekte van de afgelopen week, werd ik met de volgende vraag geconfronteerd: Als je een verhaal schrijft waarin schaatsen aan de orde komt, heb je het over het ww of de soort schaatsen. Bv. Friese doorlopers, houten doorlopers, ijshockeyschaatsen enz. Maar wat schrijf je nu over Noren/noren? het is een merknaam, ontwerp, soort enz. Is dit dan met een hoofdletter of niet?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, dat denk ik ook. Maar in het AD staan vandaag drie artikelen met 'schaatsen' als gezamenlijk onderwerp en de ene keer is het met hoofdletter/ de andere keer zonder hoofdletter geschreven.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens het heilige Groene Boekje is een 'Noor' een inwoner van Noorwegen en zijn 'noren' (alleen meervoud) schaatsen. Maar ja, kranten hebben weer hun eigen Witte Boekje. Gelukkig heb ik ze gebroederlijk naast elkaar staan. In het Witte Boekje staat alleen 'noor' en dat is dan weer een schaats. Dus Nachtdichter, je hebt gelijk: de schaatsen zijn met een kleine letter. Wel vreemd dat enkelvoud. Ik ben een hoge noor kwijt??? Ik kan maar een noor vinden in de schuur? mmm.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
noor (dem; meervoud: noren) 1 schaats met lange, ongebogen ijzers, gebruikt bij het hardrijden ▲ betekenisverwante termen hyperoniem: schaats De VanDale geeft dus ook aan dat het met kleine letters moet. Ik denk dat het een ingeburgerde merknaam is, net als luxaflex.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar denk ik ook half zo over. :smirk: Met Luxaflex wordt alles bedoeld dat uit lamellen betsaat. Niet alle lamellen zijn Luxaflex en niet alle schaatsen zijn noren. Maar alle noren zijn wél schaatsen. :) Maar goed, mijn vraag is wel duidelijk beantwoord: noren als schaatsen schrijf je met een kleine n.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik haal de voorbeelden van fouten voor het vak taalbeheersing altijd gewoon uit de krant, ook uit het Algemeen Dagblad (waar ik overigens tien jaar voor heb gewerkt).

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, in het AD vandaag een column over o.a. schaatsgekte met Noren. Als er al een gekte is dan liever met Italianen ofzo, maar niet met Noren dacht ik nog, maar goed. Zo langzaam maar zeker gaan me steeds meer fouten opvallen, net zoals versprekingen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoge noren of lage noren is geen merknaam, maar een soortnaam, net als schaatsen, roos, paard en moet dus met een kleine letter.