Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beide/beiden bij groepen

'Beiden' gebruik je voor personen, 'beide' voor zaken, zo veel is mij wel duidelijk. Maar wat als je wilt verwijzen naar groepen personen, waarbij de daadwerkelijke personen geheel naar de achtergrond verdwijnen? Taaltelefoon geeft 'Werkgevers en werknemers zijn beiden', goed, hier wordt naar individuen verwezen binnen een groep. Maar stel je schrijft: 'De groep leraren en de groep leerlingen zijn beide', dan hoort hier wat mij betreft geen 'n', correct? Valt dit te vergelijken met het advies dat Onze Taal geeft over 'onder andere'? 'Onder andere kan het best zónder n geschreven worden als er naar groepen mensen verwezen wordt, en niet direct naar concrete individuen.' Weet iemand hier misschien nog een speld tussen te krijgen? Thanks voor het meedenken!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet bekend met de taaltelefoon, maar google vertelt me dat het een Vlaamse taaladviesdienst is. Ik ken de fijne kneepjes van het Vlaams niet, maar werkgevers en werknemers zijn groepen, geen mensen, en daarom hoort in het Nederlands 'beide' geen -n te hebben, als je het mij vraagt. Ik weet niet welk detail van het taaladvies over 'onder andere' je precies bedoelt (geef anders even de link en citaat).

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Bij groepen mensen hangt het af van hoe ze benoemd worden. Gebeurt dat met een meervoudig woord dat naar de individuen verwijst, zoals Fransen, Duitsers, leerlingen of relschoppers, dan is onder anderen 'gewoon' met een n: Op onze camping staan onder anderen veel Fransen en Duitsers. Op de kermis kwamen onder anderen veel leerlingen van de middelbare school af. Onder andere kan het best zónder n geschreven worden als er naar groepen mensen verwezen wordt, en niet direct naar concrete individuen: Wij hebben cd's in huis van onder andere K's Choice, de Rolling Stones en het Urker Mannenkoor. Onder andere Ajax en Feyenoord maken nog kans op de titel. Er zijn voorwerpen gevonden van onder andere het Klokbekervolk.' (https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/onder-ander…) De Nieuwe Taalgids geeft: 'Hollanders en Vlamingen hebben beiden hun aandeel in de Nederlandse cultuur geleverd', terwijl ik bij 'Hollanders' en 'Vlamingen' toch ook meer aan volkeren denk dan aan individuen ... Maar oké.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou voor beide/beiden hetzelfde aanhouden als voor onder anderen. Ik vind tenminste nergens terug dat daar andere regels voor zouden bestaan.