Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verwijzen naar een kruis

Ik schrijf een verhaal waarin een bepaalde onderscheiding een belangrijke rol speelt, namelijk het Kruis voor Oorlogsverdienste. Ik ga uiteraard niet elke keer dat dit voorwerp voorkomt in het verhaal het het Kruis voor Oorlogsverdienste noemen, maar dan wil ik het het Kruis/kruis noemen. Moet kruis in dit geval met een hoofdletter, omdat ik verwijs naar een bepaald kruis wat met een hoofdletter wordt geschreven, of hoeft dat niet? Bij voorbaat dank, Pr.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou Kruis met hoofdletter schrijven, omdat in de volledige naam Kruis ook met een hoofdletter staat. Eigenlijk net als met voor- en achternamen, bedenk ik me nu, voornamen blijf je ook zonder achternaam met een hoofdletter schrijven.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je mag Kruis met een hoofdletter schrijven. Maar er is geen regel dat het moet. Ik zou het beslist schrijven als kruis. Wat is dat voor een kruis? -- Het Kruis voor Oorlogsverdienste. Mooi kruis. -- Ja, ik ben trots op dit kruis. Ik heb thuis ook een kruis. -- Welk kruis? Het Kruis van Malta. -- Zo, dat is zeker een heel bijzonder kruis.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie geen enkele reden om ieder kruis met een hoofdletter te schrijven. zie http://woordenlijst.org/leidraad/16/ Renkema (2009), p.263 schrijft hierover: "Een naam kan ook als soortaanduiding fungeren. De meisjesnaam Bintje is indertijd gegeven aan een soort aardappel, het bintje. De merknaam walkman geldt nu als algemene aanduiding voor een bepaald soort draagbare cassetterecorder. De aardrijkskundige naam Bordeaux wordt ook gebruikt voor een bepaald soort wijn, de bordeaux. Wanneer een eigennaam als soortnaam fungeert, vervalt de hoofdletter." vriendelijke groeten, A.Kroeze