Alinea
Mij is geleerd dat een nieuwe alinea begint als er een nieuwe handeling plaatsvindt.
Bijvoorbeeld gedachten die stoppen en de HP weer met haar vriendin verder praat; dus bij verder praten komt er een nieuwe alinea.
Bij een nieuwe gebeurtenis - bijvoorbeeld als de HP daarna naar de supermarkt wandelt - komt er een regel witruimte.
In bekende boeken zie ik dit anders staan. Daar volgen de zinnen zonder alinea elkaar sneller op.
Even ter voorbeeld, zo ongeveer:
Ik leerde dit:
'ik voel me duf, ik kom wat later.'
'Prima hoor, Karin, ik zie je straks.'
Mark is gelukkig geen strenge baas. (Dit denkt Karin, dus de handeling veranderd).
Opgelucht leg ik de telefoon neer. De gruwelijke nachtmerrie hakt erin.
Vermoeid sta ik op om mezelf te gaan wassen in de groezelige badkamer. (Nieuwe handeling).
In bekende boeken:
'Ik voel me duf, ik kom wat later.'
'Prima hoor, Karin, ik zie je straks.' Mark is gelukkig geen strenge baas. Ik leg de telefoon neer. De gruwelijke nachtmerrie hakt erin. Vermoeid sta ik op om mezelf te gaan wassen in de groezelige badkamer.
Doen ze dit om papier te besparen?
Het eerste leest volgens mij veel makkelijker, minder vermoeiend. Je ziet meteen wie wat doet, denkt, of wat er gaande is.
Zijn de schrijfregels veranderd? Kan ook nog. Schrijfwijzer Compact was leerzaam voor me, maar misschien loop ik inmiddels al achter?
Veel schrijfregels zijn niet
Er is een regel die stelt dat
Ik ben met een uitgever in