Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Radio-taal

Soms kom ik er niet uit en twijfel ik aan mijn verstandelijke vermogens. Voor de duidelijkheid: ik luister radio (afwisselend 1 en 2). "Hoe ziet u zich dat voor zich?" "Een aantal gijzelaars zijn doodgeschoten" (rot zat, maar het gaat hier even niet om het doodgeschoten zijn). Twee voorbeelden, waar "ik me mateloos aan irriteer". Derde voorbeeld, dus. Zo zit radio-berichtgeving vol wonderlijke -of soms zelfs gewoon foute- taal. En dan heb ik het niet eens over het plaatselijke Huftertje. Graag zou ik hierover jullie meningen hebben en eventueel voorbeelden. Ben ik de enige ziel die zich "hier aan irriteert" (aan ergert, dus)? Mariejeanne noemde in haar reactie op "Erfenis van een niet-familielid", contaminatie bij "achterblijvers hebben het nafluiten". Dat vond ik wel een mooie en het raakte de gevoelige plaat (snaar dus), maar: "aantal-zijn", uit voorbeeld twee, doet gewoon zeer, vindt (zonder "t"!) ik. Waar kan een mens zich druk over maken, eh?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms zegt de journaallezer het tegenovergestelde van wat hij bedoelt. Of een beperkende bijzin wordt zo gelezen dat hij uitbreidend wordt, of andersom. Ik zit wel te lachen bij een uiterst serieuze verhaspelde medeling. Mijn groene pen(rood was bij ons te bedreigend)springt spontaan in mijn vingers. Dit vind ik de mooiste van de laatste weken: "Als een slag in een dondere hemel."

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, laten we radio- en tvtaal beluisteren. Daar hoor je de leukste dingen. Of irritantste. (En bedankt voor het complimentje, Henk, dat is als een zonnestraaltje door de grijze lucht en dat is altijd even lekker).

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je wat ik altijd raar vind: 'een omwonende'. Die interviewen ze als er ergens iets gebeurd is. Hoe ziet zo iemand er in vredesnaam uit, denk ik, dat moet geweldig groot zijn. Kan niet.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
LOL:) Inderdaad, dat heeft me mateloos geërgerd (heeft me geïrriteerd -sic!-) en inderdaad moet zo iemand geweldig groot zijn. Kan niet, inderdaad. Leuk dat je m'n complimentje oppakte marriejeanne; de verbeelding ervan vind ik heel mooi.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit bedoel ik dus! Marja. Hoe kóm je erop..... "Als een slag in een dondere hemel." Nee, niet jij, maar de verslaggever. Geweldig opgemerkt! En dat gaat vervolgens gewoon een aantal uur door; want ieder uur is een copie van het vorige uur. Dat hebben wij dus niet in de gaten, met z'n allen; volgens de programmamakers. Ik kan er geen touw aan vasthangen. ("knopen", ja?)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
's Avonds hebben we de plaatselijke omroep nog wel eens aan. Die is helemaal leuk. Daar probeert de interviewer, die normaal dialect spreekt, ABN te spreken. Hij vertaalt dan het dialect letterlijk, geeft ook heel rare combinaties. En wat te denken van deze, net gehoord: "De aankomende Vestingstadwandeling neemt ook het kanon en de Joodse begraafplaats mee." Ik geloof dat ik aanstaande zondag dus maar niet in de buurt van de kanonswal kom.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En deze stoort me mateloos: in een reclamespotje, ik geloof zelfs voor Sire: "Denkt u er ook wel eens over na om na uw dood iets goeds na te laten?"

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Het vuurwerkteam moet voorkomen dat er geen illegaal vuurwerk wordt afgehandeld."

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, het valt mij ook op en ik erger me daar even aan, daarna moet ik er om lachen en vervolgens vergeet ik de leuke voorbeelden. Philip Frederiks van het journaal kan er helemaal wat van. Lachen als je hem hoort maar hij probeert wel om zich er helemaal uit te kletsen. dat is dan nog leuker. Nu ik dit zo opschrijf denk ik dat dit gewoon sadisme is van mijn kant. ik wacht op zijn verhaspelingen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Whaha, de Joodse begraafplaats meenemen xD Twee hele leuke versprekingen op het Journaal: - 'van een kale kut, kip, pardon, van een kale kip kan je niet plukken, maar dat gebeurt...' hier - 'de politieman die vorig jaar in de utr wijk ondiep een bewoner doodscheet' hier

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik zelf altijd vreemd vind is dat de nieuwslezers bij 3FM proberen om 'hip' te zijn en met bepaald woordgebruik bij de doelgroep te passen. Je krijgt dan zinnen met woorden zoals 'flikker', 'pot' of 'de fik ging erin'. Weet zo even niet meer voorbeelden, maar het komt echt héél vaak voor.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha waus, hoe krijgen ze het voor elkaar! Je vraagt je dan af waar ze met hun gedachten zijn. Dat is wel weer het leuke van live journaal, al moet ik er niet aan denken om in hun schoenen te staan. :) (nou twijfel ik opeens aan deze uitdrukking.....)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha waus, hoe krijgen ze het voor elkaar! Je vraagt je dan af waar ze met hun gedachten zijn. Dat is wel weer het leuke van live journaal, al moet ik er niet aan denken om in hun schoenen te staan. :) (nou twijfel ik opeens aan deze uitdrukking.....)
Dat bedoel ik dus. Je kunt eraan twijfelen om naast hun schoenen te lopen. Ook een aardige. "Je slaat de spijker precies op de gevoelige snaar", écht gehoord onlangs! :nod: