Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Doet zeer/ doet pijn?

Euh, sorry, ik heb er te lang over nagedacht en als je te lang over een woord nadenkt lijkt het na een tijdje net of je het zelf bedacht hebt ('hark, hark, hark, ....hark? Bestaat dat wel?'). Dus: Het doet net zoveel zeer als... of Het doet net zoveel pijn als... ?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik heb het idee dat 'zeer doen' een beetje spreektaal/dialect is. Het klinkt in ieder geval minder ABN.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verlorenletters, wat Dries zegt kan wel. 'Zeer' is misschien meer spreektaal, of Vlaams. Maar ook oneindig veel poëtischer, vind ik. Erger ook, naar mijn aanvoelen, of in ieder geval: lijfelijker. Mijn hart doet meer zeer als het 'zeer' doet, dan wanneer het pijn doet - als je begrijpt wat ik bedoel. Het hangt een beetje af van de context welk woord je verkiest. Ik heb ooit in een gedicht geschreven: 'mijn ogen doen geen pijn, maar ze doen zeer' Daarom trok dit item mijn aandacht. Groetjes

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rietje, jouw commentaar had ik nog niet gelezen. Ik vind het wel intrigerend, hoe iedereen woorden op een ander manier aanvoelt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind 'zeer' ook meer spreektaal, maar dat kan natuurlijk heel goed passen bij je boek. Het doet zeer, klinkt indringender, maar het doet pijn, duidelijker. Het is maar waar je voor kiest. Succes.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien hoort zeer ook meer bij hartzeer, vanbinnen, en pijn meer bij lijfelijke pijn zoals een blauwe plek of een wond. Ach, puur gevoelsmatig hoor.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien hoort zeer ook meer bij hartzeer, vanbinnen, en pijn meer bij lijfelijke pijn zoals een blauwe plek of een wond. Ach, puur gevoelsmatig hoor.
Hier boven wordt het volgens mij goed omschreven. Pijn zit meer van buiten en zeer meer van binnen.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn leraar bij de LOI vertelde mij in het begin van de cursus: Het rechtstreeks benoemen van emoties (woorden als ‘smart’, ‘geluk’, ‘teleurgesteld’, ‘geluk’, ‘pijn’) hebben niet zoveel zin in gedichten, en ook niet in proza. Ze hebben geen kracht. Ze benoemen een gevoel, maar ze maken het gevoel niet werkelijk voelbaar. Om emoties over te brengen, moet je met details en beelden werken. Je moet de emoties dus niet benoemen, maar (op een indirecte manier) suggereren. Maak als het ware een scherpe foto-in-woorden, maar zeg niet: ‘De persoon op deze foto is ongelukkig’. De woorden/gevoelens waar het eigenlijk om draait, die moet je vermijden. Pijn vind ik persoonlijk erg vaag. Wat is pijn, pijn is voor een ieder onder ons anders. Misschien heb je er wat aan. (Of was het niet voor een tekst bedoeld??) grtz.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ouders waren altijd heel streng qua ABN :eek: , en in het Gooi, waar ik opgegroeid ben, was het absoluut niet goed om te zeggen 'het doet zeer'. Iets deed 'pijn'. Een 'zere arm' kon nog net maar eigenlijk moest dat ook 'een pijnlijke arm' zijn :unibrow:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In het Gooi spreekt men natuurlijk ook een afgeleide van de standaardtaal, net als in Limburg of Zeeland. Allebei de woorden, 'zeer' en 'pijn' zijn correct. De invulling ervan is persoonlijk, blijkt. Ik denk dat als je schrijft: 'Hij staarde met grote ogen naar het bloed dat uit de snee gulpte,' de lezer zelf (onbewust) voelt dat dat heel erg ... doet. Voor mij doet snijden gevoelsmatig pijn, en bonken doet zeer. Onomatopee-isch gesproken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, wat een leuke discussie wordt het zo. Even ter verduidelijking: het gaat hier om iemand die zijn gezicht in de sneeuw gedrukt heeft om er een afdruk van te maken. Daarna doet zijn gezicht net zoveel zeer/pijn als vingers die na het sneeuwballen gooien opwarmen. :P (ik heb nu 'zeer', trouwens, maar ik ben toch benieuwd wat iedereen vindt :) )

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken zeer doen vanuit het Westen van het land. Mijn okiinderen gebruikten het wel, maar niemand hier in de Achterhoek begreep wat ze bedoelden. Zeer betekent hier erg, niet pijn.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, wat een leuke discussie wordt het zo. Even ter verduidelijking: het gaat hier om iemand die zijn gezicht in de sneeuw gedrukt heeft om er een afdruk van te maken. Daarna doet zijn gezicht net zoveel zeer/pijn als vingers die na het sneeuwballen gooien opwarmen. :P (ik heb nu 'zeer', trouwens, maar ik ben toch benieuwd wat iedereen vindt :) )
In dit geval zou ik het gevoel niet benoemen, maar omschrijven. 'Zijn gezicht tintelt, het voelt als vinger die na het sneeuwballen gooien opgewarmd worden', zou ik ervan maken, of zoiets. Ik denk trouwens dat er even tijd zit tussen die gevoelens en het drukken van het gezicht, eerst voelt het gewoon ijskoud. Lijkt me.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[OT Behalve de Gooise R heb ik niet het idee dat wij hier een afgeleide van de standaardtaal spreken;-) OT] Dat is een goeie Trenke, om het te omschrijven!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[OT Behalve de Gooise R heb ik niet het idee dat wij hier een afgeleide van de standaardtaal spreken;-) OT]
Ja, maar dat doet iedereen toch, Eliesje. Anders zou het Goois de standaardtaal ZIJN, en dat is natuurlijk niet zo.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal gevoelsmatig van mijn kant: bij kinderen doet het vooral zeer en bij volwassenen doet het pijn. 't Is maar net voor wie je het schrijft denk ik. In jouw zin zou ik "pijn"gebruiken. Het doet net zoveel zeer als.. vind ik raar klinken. Het doet net zo zeer als... klinkt weer niet raar in mijn oren. Je kunt veel pijn hebben, maar niet veel zeer. Raar ding, taal.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarna voelt zijn gezicht pijnlijk koud aan, zoals vingers die na het sneeuwballen gooien opwarmen. Is dit misschien iets?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja trenke, er zit ook tijd tussen in het verhaal ;) en tintelen enzovoorts gebruik ik al op andere plaatsen! En bedankt Rest van de Mensen, ik denk dat ik het inderdaad maar op een andere manier omschrijf (even pijnlijk, of zoiets). :)