Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

's avond/ 's avonds

Hallo schrijvenonlineleden ;) Zo nu en dan twijfel ik enorm over het gebruik van 's avond/ 's avonds en 's ochtend/ 's ochtends, dus ik dacht laat ik het nu maar eens vragen. Volgens sommigen is het 's avond omdat 's staat voor des en de 's' in 'des' de enige 's' moet zijn, anderen zeggen dat het hoe dan ook 's avonds is. Ik ben dus even de weg kwijt. Ik merk dat ik 's ochtends en 's avonds vaak gebruik in teksten. Ik vind wel dat ik het goed moet doen, weet iemand of de tweede 's' er wel of niet bij moet? Alvast bedankt! Groetjes, Viev

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het moet écht 's avonds zijn. Dus mét -s aan het eind. Aan het begin van de zin krijg je: 's Avonds (hoofdletter bij het eerste hele woord na de apostrof.) Oorspronkelijk was het "des avonds". Hoe iemand erbij komt dat die tweede -s er niet bij hoort, weet ik niet, maar dat is fout. Het heeft te maken met naamvallen die we in het Nederlands amper nog gebruiken. Kijk ook hier maar eens, dat verklaart een hoop denk ik: http://nl.wikipedia.org/wiki/Naamval

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Ginny zegt. Als het goed is, spreek je het ook zo uit, vaak zoiets als: sogges, smorreges, smiddags, savons, snags. Degenen die het zonder s doen, zou ik op het Wikipedia-artikel laten wijzen voor ze nog meer schade en twijfel aanrichten.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moeten, moeten. Niets moet. Maar als je denkt om samen te werken met een reguliere uitgeverij: dan moet het wel.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neej je kund naturlijk ok zo srijven. Wrom r regels zen? Gin id.
En waarom niet? Wij zijn toch taalkunstenaars.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik niet, Thomach, ik ben alleen schrijver.
Dus ook een kunstenaar? Vanuit het niets iets scheppen?

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okay, mooi. Dan hoef ik nu niet vele verhalen/ gedichten te gaan corrigeren ;) Blij dat ik het gewoon doe zoals het regeltje het zegt :) Bedankt voor de snelle reacties!