Parkeren in de berm of de berm in rijden
Ik merk dat ik, nu ik een paar weken wat aan het experimenteren ben, soms moeite heb om de eenvoudigste handelingen of situaties correct weer te geven. Nu heel concreet: een verhaal waar iemand over een rustig landweggetje rijdt en heel even wil stoppen. Ik doe dat zelf vaak om wat foto's te maken van een boerderijtje of zo. Maar hoe beschrijf je dat nou goed? Ik had even op google gezocht naar "parkeerde zijn auto in de berm" en op "reed de berm in" (mét aanhalingstekens) maar dan krijg je alleen maar verslagen van verkeersongevallen. Misschien moet ik ook voor dit soort korte fragmentjes proeflezen gebruiken maar toch even:
"Die herinneringen kwamen vaak in haar op als ze, zoals nu, over een landweggetje reed met wat oudere boerderijen. Ze parkeerde haar auto even in de berm om wat foto's te maken."
Als jullie dit zo lezen, is dan het "parkeren in de berm" een goede formulering? Of roept het toch teveel associaties op met een (op handen zijnd) verkeersongeval?
En als ik er van maak "ze reed haar auto de berm in"...maakt dat dan verschil in de sfeer die het oproept?
Hoi 'Parkeren in de berm'
Mirandala dank je, ik had een
Dat topic is al heel lang, je
Je bedoelt mijn eigen tip
Google is altijd goed. Maar
Of: Ze remde af en zette
Dank je Thérèse. Ik probeer
Als de zinswendingen je niet
Dank je Diana, ook dit is
Ze reed haar auto de berm in
Waarom niet gewoon in de berm
Emyeye schreef: Ik tik dan