Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Parkeren in de berm of de berm in rijden

Ik merk dat ik, nu ik een paar weken wat aan het experimenteren ben, soms moeite heb om de eenvoudigste handelingen of situaties correct weer te geven. Nu heel concreet: een verhaal waar iemand over een rustig landweggetje rijdt en heel even wil stoppen. Ik doe dat zelf vaak om wat foto's te maken van een boerderijtje of zo. Maar hoe beschrijf je dat nou goed? Ik had even op google gezocht naar "parkeerde zijn auto in de berm" en op "reed de berm in" (mét aanhalingstekens) maar dan krijg je alleen maar verslagen van verkeersongevallen. Misschien moet ik ook voor dit soort korte fragmentjes proeflezen gebruiken maar toch even: "Die herinneringen kwamen vaak in haar op als ze, zoals nu, over een landweggetje reed met wat oudere boerderijen. Ze parkeerde haar auto even in de berm om wat foto's te maken." Als jullie dit zo lezen, is dan het "parkeren in de berm" een goede formulering? Of roept het toch teveel associaties op met een (op handen zijnd) verkeersongeval? En als ik er van maak "ze reed haar auto de berm in"...maakt dat dan verschil in de sfeer die het oproept?

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirandala dank je, ik had een vaag idee dat "Parkeren in de berm" net een ietsepietsie rustiger was. Ook goed dat je me even attendeert op die sectie met korte vragen, ik denk dat ik er veel gebruik van ga maken dus ik hoop alleen maar dat het daardoor geen "lang forum met korte vragen" wordt :)

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bedoelt mijn eigen tip over het zoeken bij Google met of zonder aanhalingstekens? Daar ben ik zelf bijna "verslaafd" aan. Soms maak ik er een spelletje "de meeste stemmen gelden" van. Een voorbeeldje: ik wil nog wel eens struikelen over "er van uit gaan" , dan weet ik even niet meer waar je nu wél of geen spaties plaatst. Ik tik dan eerst in "er niet van uit gaan" en daarna "er niet vanuit gaan", eventueel nog "er niet van uitgaan" en als een van die varianten ineens 100000 treffers heeft dan is het óf correct, óf ik ben niet de enige die het fout schrijft :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Of: Ze remde af en zette haar auto in de berm, stapte uit en maakte een paar foto's. Ze liet haar auto tot stilstand komen in de berm, stapte uit en maakte een paar foto's. Ze reed naar de kant van de weg, stopte, stapte uit en maakte een paar foto's. Tip: probeer - ook bij het beschrijven van andere ogenschijnlijk eenvoudige handelingen / gebeurtenissen - voor jezelf duidelijk te krijgen wat er precies gebeurt wanneer je zoiets doet als een auto in de berm parkeren en uitstappen. Ook kun je synoniemen voor / betekenissen van parkeren gaan zoeken, en daar een beetje mee spelen / variëren.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Thérèse. Ik probeer dat ook vaak, desnoods stap ik morgen even in de auto en stop een paar keer langs zo'n landweggetje. Maar helaas is het vaak zo dat ik juist met dit soort kleine zinswendingen veel moeite heb. Hoe dan ook, ik vind het al heel wat dat ik die vragen hier kwijt kan en dat er mensen zijn die meedenken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de zinswendingen je niet lekker zitten, is de eenvoudigste optie om kortere, eenvoudigere zinnen te maken. Er zijn hele boeken geschreven over de deugd van korte, eenvoudige zinnen. Bovendien geloof ik dat als je maar genoeg korte zinnen correct maakt, je op den duur ook beter wordt met langere, samengestelde zinnen. Ze minderde gas. In de berm kwam haar auto tot stilstand. Ze stapte uit en nam een paar foto's.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Diana, ook dit is iets om nog eens wat verder mee te experimenteren.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze reed haar auto de berm in komt op mij wat onvrijwillig over. Ik zou een stukje verderop mijn auto in de berm parkeren om een adembenemend kiekje te schieten ...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik tik dan eerst in "er niet van uit gaan" en daarna "er niet vanuit gaan", eventueel nog "er niet van uitgaan" en als een van die varianten ineens 100000 treffers heeft dan is het óf correct, óf ik ben niet de enige die het fout schrijft :)
Het komt ontstellend vaak voor dat "meeste stemmen gelden" fout is als je via Google zoekt. Ewout Sanders heeft dat bijvoorbeeld in zijn boek "Aarsrivalen, Scheldkarbonades En Terminale Baden" aangetoond voor een flink aantal woorden (taalinfecties). Je kunt beter op een goede taalsite kijken (zoals taaladvies.nl, woorden.org, synoniemen.net). Voor de berm: Ik zie daar ook een stoppen. Parkeren is eigenlijk als je voor kortere tijd wegloopt van je auto, mensen doen dan gewoonlijk wat meer moeite de auto op een juiste en veilige manier neer te zetten. En stallen is voor langere tijd parkeren. Het lijkt futiel, maar voor sommige mensen is het een groot verschil. Bijvoorbeeld als je een boete krijgt.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke, leerzame tips. Het lijkt overigens wel of ik bij elke situatie die ik wil beschrijven, dit soort vragen heb. Ik geloof dat ik best een redelijke taalvaardigheid heb en natuurlijk vertel ik regelmatig aan mijn vrienden dat ik mijn auto even aan de kant gezet heb om ergens een fotootje te maken maar nu ik er aan denk wat meer verhalen te gaan schrijven lijkt het wel of ik er een heel nieuwe taal bij moet leren om de eenvoudigste situaties te verwoorden: de eerder genoemde auto langs de berm, een bloes waarvan je de knopen wat lastig los krijgt (geen concreet verhaal maar ik had pas zo'n exemplaar aangeschaft), het gevoel als je door de natuur loopt als het na een flinke regenbui weer helemaal opgeklaard is (ik weet zelf niet eens of het bepaalde geuren zijn of meer je tastzin maar het is een moment waar ik dol op ben) - kortom ik denk dat ik me hier voorlopig nog vaak zal melden.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aight, je denkt er in ieder geval al op een goede manier over na. Alle kleine ervaringen en gevoelens opslaan en bij je houden. Dat worden de puzzelstukjes waarmee je elk verhaal dat je wil in elkaar kunt knutselen.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het komt ontstellend vaak voor dat "meeste stemmen gelden" fout is als je via Google zoekt. Ewout Sanders heeft dat bijvoorbeeld in zijn boek "Aarsrivalen, Scheldkarbonades En Terminale Baden" aangetoond voor een flink aantal woorden
Ik ben er ook wel kritisch in hoor, maar soms kan Google handig zijn. Overigens gebruik ik het voor Nederlandse taalvragen niet zo vaak maar wel als ik twijfel aan bepaalde zinsconstructies bijvoorbeeld in het Duits. (sorry voor het afdwalen)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Persoonlijk vind ik het mooier dat de handelingen beschreven worden. Dus bv. richtingaanwijzer uitzetten, insturen, remmen, handrem erop zetten. Dan snapt de lezer wel dat het personage geparkeerd staat maar er blijft wel actie in de scene.