Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

hoe omschrijven?

ik heb een vraagje. Ik heb onlangs een proloog van mijn verhaal op dit forum gezet. Ik kreeg er veel reacties op en bijna iedereen zei dat ik meer moest omschrijven. Maar hoe doe ik dat?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, ik leg het maar uit met een voorbeeld, anders weet ik ook niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. In plaats van 'Hij was boos.' Kun je schrijven. 'Zwaar ademdend keek hij me aan. Zijn oren werden langzaam rood en ik kon het vuur bijna in zijn ogen zien opvlammen. Toen verstijfde hij plotseling, griste het bord met spinazie van de tafel en smeet het met een schreeuw tegen de muur aan. Zo laat je dus zíen dat hij boos is, in plaats dat je het vertelt. Laat de personage handelingen doen die laten zien dat hij in een stemming verkeerd.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarnaast doelde ik ook vooral op het omschrijven van de omgeving. Hoe je dat doet? Nou ja, gewoon. Kijk eens om je heen in je kamer en omschrijf die, hoe doe je dat? Welke dingen zijn interessant om te noemen en welke niet? Kijk dan naar de plaats waar jou hoofdpersonages zich bevinden. Wat is er opvallend aan hun omgeving? Verwerk dat in je verhaal. Dan kan de lezer zich meer voorstellen bij de setting, zodat je verhaal meer vorm krijgt. Anders ziet de lezer straks alleen twee pratende, vormloze hoofden voor zich die zweven in een grijs niets.