Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

"Dat is klontjes" - zegt een Vlaming dat?

In mijn ms heb ik de zin "Dat is klontjes," zei ze (een Vlaamse - LP) Dit is op zich een contaminatie van 'zo klaar als een klontje'. Is dat een uitdrukking die een Antwerpse zou kunnen gebruiken? Ik kan natuurlijk zeggen 'Dat is duidelijk', maar hé, dat is the easy way! Dus ik doe een beroep op mijn Vlaamse vrienden en vriendinnen hier voor advies. Graag een oplossing die Nederlanders ook verstaan. Bij voorbaat in dank aanvaard.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
x

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Zo klaar als een klontje" is hier een doodnormale uitdrukking hier hoor, net als "klaar en duidelijk". Een specifieke Vlaamse of Antwerpse uitdrukking om hetzelfde uit te drukken ken ik echt niet. Ik neem aan dat "Dat is klontjes" Hollands is?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Zo klaar als een klontje" is hier een doodnormale uitdrukking hier hoor, net als "klaar en duidelijk". Een specifieke Vlaamse of Antwerpse uitdrukking om hetzelfde uit te drukken ken ik echt niet. Ik neem aan dat "Dat is klontjes" Hollands is?
"Dat is klontjes" is ook niet zo gebruikelijk in NL. "Zo klaar als een klontje" zal ik gebruiken. Bedankt!

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik woon in Antwerpen en kan me niet herinneren al ooit "Dat is klontjes" gehoord te hebben. Ik zou dus ook gaan voor "Zo klaar als een klontje".

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik ben Vlaams, voor het grootste deel toch, en geboren en getogen in Antwerpen. Ik dacht dat dat uit mijn eerste post wel duidelijk was.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik ben Vlaams, voor het grootste deel toch, en geboren en getogen in Antwerpen. Ik dacht dat dat uit mijn eerste post wel duidelijk was.
Je bent er niet milder op geworden... Altijd kattig.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat we een rubriek moeten openen met als titel: "Foute uitdrukkingen die Vlamingen eigenlijk zouden moeten gebruiken." Dat is klontjes. :) Ik zit al de hele middag te grinniken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat we een rubriek moeten openen met als titel: "Foute uitdrukkingen die Vlamingen eigenlijk zouden moeten gebruiken." Dat is klontjes. :) Ik zit al de hele middag te grinniken.
Nederlanders zeggen dit ook niet, behalve eentje die ik toevallig ken. Als je ' zo klaar als een klontje' kent, kan 'dat is klontjes' erin gehouden worden. Toch leuk dat ik je een leuke middag heb bezorgd. :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat we een rubriek moeten openen met als titel: "Foute uitdrukkingen die Vlamingen eigenlijk zouden moeten gebruiken." Dat is klontjes. :) Ik zit al de hele middag te grinniken.
Maar dan schrijven als: Da is klontjes se Ik vind Vlaamse uitdrukkingen of woorden die wij in Nederland niet gebruiken overigens wel heel 'amusant'. Je leert echt een lijst aan nieuwe woorden als je daar gaat studeren. Soms begrijp je iemand ook echt niet, dan moet je beschaamd vragen wat ze nou precies zeiden. Dat probleem had ik toen iemand mij om een briquetje vroeg. Een aansteker dus. Wist ik veel :(

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op internet komt het af en toe ook voor, je bent niet de eerste die het verzint(?). Mooie uitdrukking :)