Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

gelukkig doen

Ik was aan het schrijven toen ik op deze zin stuitte: ...., maar omdat ze zo overdreven gelukkig en vriendelijk doet dat ik er misselijk van word. Nu, kun je gelukkig 'doen?' Ik weet uiteraard dat het gelukkig 'zijn' is, maar in deze zin gaat het erom dat ze niet echt gelukkig is, maar doet alsof. Dus is het correct, ja, nee?

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb vanmiddag een hele goede tip gekregen van Leonardo Pisano, over The Emotion Thesaurus: A Writer's Guide To Character Expression. Het gaat over hoe je kunt uitdrukken welke emotie een personage heeft. Hoe iemand zich ongeveer gedraagt als hij bijvoorbeeld boos/teleurgesteld/vrolijk is. Het boek is niet gratis verkrijgbaar, maar er staat een aantal voorbeelden op deze website: http://www.thebookshelfmuse.blogspot.nl/p/the-emo… . 'Happiness/Joy' staat daar ook bij. Misschien zou je dus in plaats van te zeggen: 'ze deed alsof ze gelukkig was en daar werd ik gek van' een paar specifieke dingen kunnen noemen die dat laten zien. Een paar handelingen dus, waar jouw personage zich aan ergert. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :). In principe denk ik dat het zo ook wel kan zoals je het nu hebt staan, het is alleen een suggestie.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij geeft dit een duidelijk beeld. Als je iets 'gelukkig doet', geeft dat iets geforceerds, iets onechts. Zo'n 'keeping up appearances' verhaal. Ja, dus. [PS: bedankt Kirsty]

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij klinkt het goed. Soms zegt een enkel woord veel meer dan een hele zin en iemand die gelukkig doet, is het duidelijk niet. Meer moet dat niet zijn. Wel een goede tip van Kirsty als je emoties uitgebreider wil beschrijven.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Agreed met al het voorgaande: het is misschien geen vaak gebruikte constructie, maar grammaticaal correct en bovendien een heel treffend stijlfiguur.