Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

aanhalingstekens in rijm

Hallo, Ik ben bezig met een rijm verhaaltje (prentenboek). Ik vraag me alleen af hoe het zit met het plaatsen van aanhalingstekens. Wie kan me helpen met het volgende stukje? Een kwal in het water blubt, ‘Zoek je soms iets? Een vlag, een boot, een houten poot?’, maar Jip zegt helemaal niets. of Een kwal in het water blubt: ‘Zoek je soms iets: Een vlag, een boot, een houten poot?’, maar Jip zegt helemaal niets. of Een kwal in het water blubt: ‘Zoek je soms iets?' 'Een vlag, een boot, een houten poot?’, maar Jip zegt helemaal niets. Het gaat er om dat 'niets'en 'iets' op elkaar rijmen, vandaar dat ze elk op een andere regel staan.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de derde correcter. Maar ik zou een nieuwe zin beginnen: Een kwal in het water blubt: ‘Zoek je soms iets?' 'Een vlag, een boot, een houten poot?’ Maar Jip zegt helemaal niets. Over het gebruik van het woord "maar" valt te discussiëren.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de derde correcter. Maar ik zou een nieuwe zin beginnen: Een kwal in het water blubt: ‘Zoek je soms iets?' 'Een vlag, een boot, een houten poot?’ Maar Jip zegt helemaal niets. Over het gebruik van het woord "maar" valt te discussiëren.
Dat denk ik ook en het woordje 'maar' mag voor mij weg, het laat twijfel zien en het is overbodig.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de derde correcter. Maar ik zou een nieuwe zin beginnen: Een kwal in het water blubt: ‘Zoek je soms iets?' 'Een vlag, een boot, een houten poot?’ Maar Jip zegt helemaal niets.
Dat zou ik juist niet doen, want dat suggereert dat er nieuwe spreker aan het woord is.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat denk ik ook en het woordje 'maar' mag voor mij weg, het laat twijfel zien en het is overbodig.
Het kan niet weg, omdat het ritme dan niet meer klopt. Dan moet je dus een ander voegwoord vinden. "Doch" lijkt mij het juiste, maar dat past niet in moderne teksten voor kinderen. Tenzij er iets heel anders wordt bedoeld. Daarvoor heb je meer tekst nodig, om het te kunnen beoordelen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat vind je van deze manier: Een kwal in het water blubt: 'Zoek je soms iets? Een vlag, een boot, een houten poot?’ Maar Jip zegt helemaal niets. Het heeft best en mooi ritme zo en om en om rijmen mag best. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat in de rest van de tekst past. Ik vind het wel een mooi stukje: 'Een vlag, een boot, een houten poot?' - klinkt zo leuk.