Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

gebruik meervoud/enkelvoud

Klopt deze zin: De bovenkanten van de kartonnen dozen lagen... of moet het zo zijn: De bovenkant van de kartonnen dozen lagen...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste is beter. De tweede zou (in specifieke situaties) nog kunnen zijn: De bovenkant van de kartonnen dozen lag...

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus het kan allebei? (oh ja, lagen moet natuurlijk lag worden in de tweede zin) En hier, iedere dame draagt een rok: de rokken van de dames wiegden op de wind? of de rok van de dames wiegde op de wind? Mijn oma wees me er altijd op dat ik het verkeerd deed, ze legde dan uit dat de dames niet meerdere rokken droegen, of juist dat de dames niet samen een rok droegen. En dat weet ik dus niet meer, hoe het precies zat.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de tweede zin is het net alsof alle dames samen één rok aanhebben. Aangezien iedere dame zelf een rok heeft (tenzij het carnaval is ;) ) is zin 1 goed. Zo ook met de bovenkanten van de kartonnen dozen; je hebt meerdere dozen, dus meerdere bovenkanten.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ginny, oké, ik houd dus mv aan bij dit soort zinsconstructies. Thérèse, in dit geval liggen ze slap op de inhoud van de dozen. Ze zijn nat geregend.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Aha! :!: Ik redeneerde de andere kant uit; dat de bovenkanten ergens op lagen, bijvoorbeeld op de vloer, en waarom zou je dan niet schrijven dat de dozen op de kop lagen.