Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Correcte tijdsaanduiding

Ik heb een klein vraagje. Het is momenteel vrijdagmiddag in mijn verhaal. Mijn hoofdpersonage wil een afspraak maken met iemand op 'maandag en acht dagen'. Ik heb zo een vermoeden dat dit taalkundig niet juist is (misschien is het zelfs dialect). Ik dacht dan om 'volgende week maandag' te typen, maar dat lijkt me dan weer niet duidelijk (dat zou op de volgende maandag kunnen duiden). Ik dacht toen aan 'maandag over een week', maar dat lijkt me ook niet eenduidig. Heeft iemand nog een idee of weet iemand gewoon het antwoord?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet eigenlijk niet of er een manier is om dit duidelijk én correct weer te geven. Ik zou zeggen "niet volgende maandag, maar de week daarna" maar dat is wel omslachtig natuurlijk. Of anders maandag en de datum, maar dan moet de lezer natuurlijk eerst weten wat voor datum het nu is in je verhaal. "Maandag en acht dagen" is misschien niet correct (hier heb ik zoiets in ieder geval nog nooit zoiets gehoord), maar wel duidelijker dan de alternatieven, dus als wat couleur local in je verhaal geen kwaad kan, kun je altijd toch nog daarvoor kiezen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Maandag en acht dagen' is waarschijnlijk typisch West-Vlaams, uiteraard spreektaal. Bij ons wordt deze uitspraak heel veel gebruikt. Zelfs 'morgen/maandag/... en veertien dagen' klinkt volkomen 'natuurlijk' in ons West-Vlaamse taaltje. :nod: 'Maandag over een week' klinkt het best om deze tijdspanne aan te geven, denk ik.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jenah Hariba, maar wat bedoelen jullie er dan mee? De maandag die over acht dagen is?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als 'maandag over een week' duidelijk is voor jullie dan zal ik dat gebruiken. Dank jullie wel voor de meningen! Ik woon ruim vijftien jaar in West-Vlaanderen, maar ben opgegroeid in Oost-Vlaanderen. Ik heb dus meer het Oost-Vlaamse dialect mee (maar eigenlijk ben ik geen enkel dialect echt meester). In Oost-Vlaanderen zeggen we ook 'maandag en acht dagen'. Dat wil zeggen: niet eerstkomende maandag (of een andere dag), maar de maandag die erop volgt. Het zou dan in feite 'maandag en zeven dagen' moeten zijn bedenk ik me, maar we zeggen 'en acht dagen'.