Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

2 of twee?

Hallo allemaal, Ik ben momenteel bezig mijn derde boek te voltooien en vroeg mij af wat jullie persoonlijk mooier vonden; Hij was twee jaar jonger dan zijn broer Of, Hij was 2 jaar jonger dan zijn broer Ik denk dat het eerste beter is, en jullie? Groet, Fantasy'

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor al je vragen verwijs ik je door naar Onze Taal. Als je daar geen antwoord vindt, kun je hier terugkomen, anders sneeuwt dit subforum vol. Voor kleine vragen is er ook een apart topic. Het is overigens twee. Getallen tot twintig schrijf je voluit.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste. Zover ik weet moeten alle cijfers tot en met twintig volledig uitgeschreven worden, en daarnaast alle ronde cijfers zoals dertig, veertig, honderd, duizend etc. Jaartallen en datums mogen wel in cijfers, geloof ik.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, bedankt. Volgens mij was dit ook zo, maar ik twijfelde. En naar Little Miss Moonlight; Jaartallen zijn inderdaad in cijfers. Datums vind ik zelf leuker als er '2 februari' staat, in plaats van '2-2'. Dat doet mij aan voetbal denken! ;)

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat mooie topic waar Spirit het over heeft, kun je hier vinden. Maar de tip over Onze Taal is ook zeker een goede. Ik zou je ook graag willen verwijzen naar Taaladvies. Dat is een site die ik erg vaak gebruik.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het geen 'moeten' wat betreft die cijfers, als je vijfhonderdtweeëntachtigduizendzes-envijftig komma negenennegentig in cijfers wil schrijven kan dat best :) In een verhaal vind ik letters mooier dan cijfers en ik gebruik dan ook rustig vierendertig. Terwijl dat volgens de regels van Little Miss Moonlight 34 moet zijn. Maar datums doe ik wel weer met cijfers, omdat je bijna nooit anders ziet.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het geen 'moeten' wat betreft die cijfers, als je vijfhonderdtweeëntachtigduizendzes-envijftig komma negenennegentig in cijfers wil schrijven kan dat best :) In een verhaal vind ik letters mooier dan cijfers en ik gebruik dan ook rustig vierendertig. Terwijl dat volgens de regels van Little Miss Moonlight 34 moet zijn. Maar datums doe ik wel weer met cijfers, omdat je bijna nooit anders ziet.
Ik weet ook eigenlijk niet zeker of die regels ook voor proza gelden, al vermoed ik van wel. Dit is gewoon hoe ik het op school geleerd heb.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Onder de twintig in letters. Cijfers storen in een verhaal. Tenzij je het over 569.901.814 hebt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Let er wel op dat het hier om adviezen en richtlijnen gaat, en dat mensen er opmerkingen over kunnen maken, maar het zijn geen regels van de Nederlandse taal. Het is dus niet per definitie fout.