Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

spelvraag

Edorard is dolgelukkig met zijn leven, alle uitwerkingen van zijn principes maakt zijn omgeving steeds ongelukkiger... is het maakt of maken?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maken, omdat 'alle uitwerkingen' hier het onderwerp en meervoud is.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Taya22, ik hoop dat dat hele grote manuscript van jou niet nog vol staat met dit soort fouten, want dan heb je nog een flinke klus voor de boeg. (Ik zou dat namelijk niet zo aan een proeflezer durven voorleggen).

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ben bang dat mijn nederlands niet geweldig is. Ik laat het eerst maar betaald door kennissen controleren alvorens ik het door onbekenden laat proeflezen:P.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn die kennissen zo taalkundig begaafd dat je daar zelfs geld voor over hebt? Voor dat geld kan je beter een goede cursus volgen en je Nederlands opkrikken. Over het algemeen zijn kennissen ongeschikt als correctoren/proeflezers, want ze zijn veel te lief en niet kritisch genoeg (zeker als ze ervoor betaald worden). Ik zou mijn geld juist eerder uitgeven aan een manuscriptbeoordelaar (dan weet je zeker dat je opmerkingen krijgt waar je als schrijver iets mee kunt).

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn die kennissen zo taalkundig begaafd dat je daar zelfs geld voor over hebt? Voor dat geld kan je beter een goede cursus volgen en je Nederlands opkrikken. Over het algemeen zijn kennissen ongeschikt als correctoren/proeflezers, want ze zijn veel te lief en niet kritisch genoeg (zeker als ze ervoor betaald worden). Ik zou mijn geld juist eerder uitgeven aan een manuscriptbeoordelaar (dan weet je zeker dat je opmerkingen krijgt waar je als schrijver iets mee kunt).
Dat hangt natuurlijk van die kennisen af, en dat zul je waarschijnlijk zelf wel kunnen inschatten. Als je mensen kent die professioneel met taal bezig zijn, is het zeker geen slecht idee om hen eerst te laten kijken. Het is niet omdat je iemand persoonlijk kent, dat ze niet kritisch zouden zijn. Op taalvlak ken ik bijvoorbeeld geen betere proeflezer dan mijn moeder. Het lijkt mij ook helemaal niet "lief" om iemand iets dat nog fouten bevat te laten insturen naar een uitgever of wedstrijd. Natuurlijk zul je ook kennisen hebben die dat niet begrijpen en je alleen maar prijzen, maar daarom hoeft dat nog niet bij iedereen zo te zijn, en als je begint met een paar bladzijden, zul je het verschil wel snel merken.