Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

carrière opbouwen of uitbouwen?

In een verhaal schrijf ik "Ik bouwde een bescheiden carrière uit." Een proeflezer zegt dat je een carrière opbouwt en niet uitbouwt, maar geeft geen bron of argument. Ik vind hier in geen enkele taalgids iets over terug - al kan het zijn dat ik niet goed zoek. Met google krijg ik ongeveer dubbel zoveel hits voor "carrière uitbouwen" als voor "carrière opbouwen" maar dat kan natuurlijk ook wijzen op een (erg) veelgemaakte fout. Weet er iemand zeker wat juist is en waarom? Of mag het alletwee?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mijn "boeren"verstand is het opbouwen van een carrière iets wat gebeurt in het begin van een carrière, opbouwen=beginnen. Het uitbouwen van een carrière kan je pas doen als je al een carrière hebt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Richard zegt volgens mij. Opbouwen is echt carrière maken, uitbouwen is het bereik ervan vergroten. Dus zoiets: Pim wordt gepromoveerd tot directeur van afdeling A. = Opbouwen Pim is nu ook directeur van afdeling B . = uitbouwen. Margriet begint een bloemenwinkel in Amsterdam. = opbouwen Margriet opent een tweede bloemenwinkel in Rotterdam. = uitbouwen Edit: Overigens moet ik zeggen dat in jouw zin ook opbouwen mooier vindt. Los van de context natuurlijk, want die weet ik niet ;).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Maar een carrière heeft al iets van bouwen op een fundament: bijvoorbeeld eerst een opleiding (fundament), dan een loopbaan (carrière). Als je daarmee bezig bent, zou je naar mijn idee dus eerder kunnen spreken van uitbouwen (van iets wat je opgebouwd hebt).

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er staat: ik bouwde een bescheiden carriere uit. Ik lees: de hp had een bescheiden carriere en bouwde die uit. Er staat: ik bouwde een bescheiden carriere op. Ik lees: de hp maakte de keuze om een bescheiden carriere op te bouwen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar een carrière heeft al iets van bouwen op een fundament: bijvoorbeeld eerst een opleiding (fundament), dan een loopbaan (carrière). Als je daarmee bezig bent, zou je naar mijn idee dus eerder kunnen spreken van uitbouwen (van iets wat je opgebouwd hebt).
Zo bekeek ik het zelf ook. Ik zeg een paar regels eerder dat hij gestudeerd heeft, dus die carrière begint niet van nul. En bij opbouwen denk ik aan iets dat rechtlijnig omhoog gaat, als hij bijvoorbeeld telkens promotie zou maken binnen hetzelfde bedrijf, maar daar doelde ik niet op.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou ook voor opbouwen gaan. Dit omdat ik mijn studie nog niet als een onderdeel van de carrière zie. En het opbouwen van iets hoeft niet rechtlijnig te gaan. Er zijn ook bij het bouwen van een huis vaak genoeg tegenslagen en haperingen in de bouw. En om dat van een huis bouwen even door te trekken. Als ik dit zie staan: "Ik bouwde een bescheiden carrière uit." en ik maak van 'carrière' 'huis'. Dan heb ik het idee dat het huis bescheiden was, maar nu wordt uitgebouwd, dus niet zo bescheiden meer is. Idem dito voor een carrière. "Ik bouwde een bescheiden carrière uit." Houdt dus voor mij in dat je reeds een bescheiden carrière hebt en die uitbouwt, waardoor de carrière niet meer zo bescheiden is. "Ik bouwde een bescheiden carrière op." Houdt voor mij in dat je in een bepaalde tijdsspanne (kan snel gaan, maar ook erg langzaam) een bescheiden carrière weet te maken en eventueel nog hebt (maar de verteller kan inmiddels ook als negentigjarige bijv. terugblikken, dus dan werkt dat niet echt).

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zeg altijd: mijn schrijfcarrière opbouwen. Omdat ik eraan bouw/werk en een bepaald idee voor ogen heb hoe zo'n carrière eruit ziet (ik zeg dus ook weleens: 'Ik bouw/werk aan mijn carrière'). Maakt niet uit dat ik al bijna 30 jaar schrijf en ook al dingen gepubliceerd heb. Uitbouwen is een term die nog nooit in me is opgekomen eigenlijk (misschien omdat ik nog niet heb bereikt wat me voor ogen staat). 'Opbouwen' zou misschien ook typisch iets kunnen zijn dat Nederlanders zeggen?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitbouwen zegt voor mij dat je verder bouwt op wat je al hebt(gedaan), je breidt uit, verbreedt je basis, fundament en je mogelijkheden. Je haalt meer uit je huidige situatie. Opbouwen is voor mij het eerste stuk tot je een basis hebt, daarna bouw je uit of verder.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Carriere en op/uitbouwen heeft naar mijn mening iets van een contaminatie. Want je spreekt van een carriere als het een mooi bouwsel is van prestaties (functies, boeken, records, wat dan ook). Zomaar wat bezigheden noem je geen carriere (hooguit schertsend). Geen van beide dus. Kun je het niet anders omschrijven?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bang dat ik je antwoord niet begrijp, Johan. Een contaminatiefout is toch als je twee uitdrukkingen door elkaar husselt, is er dan een ander werkwoord dat frequenter met carrière gebruikt wordt? En waar heb ik het over zomaar wat bezigheden? Anders omschrijven kan altijd. Als het opbouwen is, dan moet dat sowieso, want dat past ook niet qua klankkleur. Al is het naar mijn gevoel, als je het over een hele carrière hebt die niet lineair verloopt en niet over een beginnende carrière, toch uitbouwen. "Ik ben mijn carrière aan het opbouwen" en "ik heb een carrière uitgebouwd" is voor mij toch iets heel anders.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hekate: Je vroeg om onze mening, en hoewel de meerderheid toch voor opbouwen zou gaan lijk je vastbesloten het op 'uitbouwen' te houden. Als dit voor jouw gevoel beter klinkt/klopt zou ik het gewoon zo laten. Je hebt denk ik wel kans dat een eventuele uitgever uiteindelijk wilt dat je het alsnog verandert, maar dat merk je vanzelf wel ! ;)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vroeg niet om meningen, ik vroeg om een duidelijke, officiele regel, maar die blijkt dus ook niet te bestaan. Dan ben ik inderdaad toch eerder geneigd om mijn eigen instinct te volgen (aangevuld door het dubbel zo vaak voorkomen in google).

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bang dat ik je antwoord niet begrijp, Johan. Een contaminatiefout is toch als je twee uitdrukkingen door elkaar husselt, is er dan een ander werkwoord dat frequenter met carrière gebruikt wordt? En waar heb ik het over zomaar wat bezigheden? Anders omschrijven kan altijd. Als het opbouwen is, dan moet dat sowieso, want dat past ook niet qua klankkleur. Al is het naar mijn gevoel, als je het over een hele carrière hebt die niet lineair verloopt en niet over een beginnende carrière, toch uitbouwen. "Ik ben mijn carrière aan het opbouwen" en "ik heb een carrière uitgebouwd" is voor mij toch iets heel anders.
Ik vreesde al dat mijn opmerking niet duidelijk was. Dit is inderdaad geen zuivere contaminatie, daarom schreef ik ook iets van een contaminatie. Ik vind de uitdrukking verwarrend. Het is net of je 'carriere maken' en 'leven opbouwen' vermengt. Maar zoals gezegd: helemaal zuiver is het niet. Ik zou in ieder geval andere woorden kiezen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edit: excuus, ik zag pas nadat ik reageerde dat de laatste reactie al weer van een maand geleden is. Nog iets gevonden van een regel of richtlijn over dit onderwerp?