Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is het Regalia of regalia?

Ik vroeg mij af of het zelfst. naamwoord regalia (uiterlijke tekenen van de soevereine macht van een vorst, koning of keizer), met een hoofdletter moet worden geschreven. Op Internet kom ik beide tegen. Als het de regalia betreft van de Keizer, dan zijn het Keizerlijke regalia. Wordt regalia dan automatisch Regalia? Wie kan hier iets zinnigs over roepen?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat als de regalia net zo belangrijk is als de Keizer, dat het dan ook met hoofdletter wordt geschreven. Maar als een keizer zich zo verheven voelt dat hij zich Keizer met hoofdletter laat noemen, denk ik dat al het andere met een kleine letter wordt geschreven :)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van Dale geeft regalia met een kleine letter. Waarom schrijf je internet en keizer in je post met een hoofdletter trouwens?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar daar is Regalia een naam toch? Dan moet het met een hoofdletter. Net zoals wanneer ik mijn cavia ding noem. Dat wordt Ding omdat het een naam is.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Namen worden met beginhoofdletters geschreven. Maar door een hoofdletter kun je ook een vorm van ontzag uiten: "de auto van de Koningin reed langs" is de spelling van een monarchist. Idem voor keizer en god. Denk ook aan een uitdrukking als "kunst met een hoofdletter K". Je ziet het ook terug in zinnen als "Hij was de Ene". Of "Hij opende het Boek der Spreuken". Of "'s zondags nam Vader het Mes om het Vlees te snijden." Strikt naar de regels allemaal fout in meer of mindere maten, maar redelijk gangbaar. Internet met een hoofdletter is ouderwets (zie Taaladvies). Tenzij je ontzag voor internet wilt uitdrukken natuurlijk. Internet is een slechte bron om in te roeren. Ik kom inderdaad vrij vaak Regalia tegen als ik erop google, maar dat is niet op Nederlandse sites waarvan ik verwacht dat de spelling er volgens de richtlijnen wordt gehandhaafd.