Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kan ik er bij u van op aan dat?

'Ergens van op aan kunnen' klinkt prima. Maar hoe vertaal je dat naar een dialoog? 1. Kan ik van u op aan dat (...)? 2. Kan ik er bij u van op aan dat (...)? 3. Kan ik er van op aan dat (...)? 4. een andere mogelijkheid? Ik had eerst 1, maar dat klinkt me nogal raar. 3 probeer ik te vermijden, omdat ik het 'u' voor 'dat' wil hebben. Of kan ik gewoon beter een andere zin fabriceren? :)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het van de rest van de zin af hangt. Kan ik van u op aan? Kan ik er van op aan dat u dat doet? Kan ik er bij u van op aan dat het gebeurt?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De rest van de zin bestaat niet, mijn personage wordt onderbroken door een andere, daarom wil ik 'u' voor 'dat' hebben :P Wat een vage uitdrukking is het eigenlijk, of ligt dat aan mij? Kan ik van u op aan dat, zeg je, dat klinkt een stuk beter dan wat ik ervan maakte :D

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is: ervan op aan kunnen. Waarom wil je 'u' per se voor 'dat' hebben? 'Kan ik ervan op aan dat u...' Dat kan toch ook?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring met (de Nederlandse) taal is dat hoe langer je je zin maakt, hoe beleefder/vriendelijker deze wordt. (Hier dus ook) Zijn er meer mensen die dat zo ervaren? *ik ben nu heel serieus*

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja! :D Ik wil taart!
Zeg prinsesje, dat kun je toch ook netjes vragen? Mam, mag ik een stukje taart, alstublieft? (vrij naar: "IK WIL PATAT!" - T. Ross)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan ik erop rekenen dat u ... Kan ik erop vertrouwen dat u ... Kunt u mij verzekeren dat u ... En ga zo nog maar een tijdje door met fraaiere varianten. :D

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Kan ik er bij u van opaan dat u me taartjes geeft wanneer ik die eis? Ik vind opaan er ook raar uitzien, maar volgens mij is het wel correct.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo'n hele reeks korte woordjes zaait altijd wat verwarring, vind ik, Waus. De 'kan ik op u rekenen' variant leest al een stuk prettiger.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring met (de Nederlandse) taal is dat hoe langer je je zin maakt, hoe beleefder/vriendelijker deze wordt. (Hier dus ook) Zijn er meer mensen die dat zo ervaren? *ik ben nu heel serieus*
Nee, na een tijdje maak je jezelf er belachelijk mee als ze langer worden dan noodzakelijk is. Kan ik ervan opaan... dat u past er niet tussen

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na al die reacties denk ik dat ik toch maar voor een andere zin ga :) welke weet ik nog niet, maar dat komt nog wel.