Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Grammatica boeken!

Hallo, Omdat mijn grammatica nogal slecht was, heb ik sinds vandaag bij de bieb wat boeken gehaald die me kunnen helpen. 2 van de geleende boeken hebben ook gelijk oefeningen, waarmee je dus kan kijken of je het begrijpt. De titels zijn: basisvaardigheden grammatica (wolters-Noordhoff) Grammatica van het Nederlands (Balk-Smit Duyzentkunst, Frida) Prisma taalbeheersing (nederlands) (Houët, Henriëtte) Schrijven met effect (Hermans, Mariët) - - - deze is niet echt grammatica, maar wil ik toch noemen En tenslotte een boek uit de kinderafdeling, dit omdat het meestal zeer makkelijk te begrijpen is: Het grote taalboek (Daniëls, Wim) - - - Deze is niet echt grammatica, maar wel noemenswaardig. ..... Ik wilde dit graag met jullie delen. Als iemand eventueel nog goede grammatica boeken weet, mag je ze altijd melden. Groeten, Marondesh

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé, Marondesh. Zou je dit topic even naar 'Taal en spelling' willen verplaatsen? Daar hoort het thuis. En zou je het 'Als je (...)' met die link weg willen halen? Het staat al in je onderschrift en het is niet de bedoeling om in de berichten er nog eens extra naar te verwijzen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
..... Als iemand eventueel nog goede grammatica boeken weet, mag je ze altijd melden.
Het Groene Boekje Het Witte Boekje Schrijfwijzer Schrijfwijzer Compact

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag laatst een boekje "grammatica Nederlands" van "Juf ...." bij de Bruna liggen. € 4,95 voor deze samenvatting van de regels van het Nederlands voor de basisschool. Handig, goedkoop... weet iemand titel en schrijfster van dit boekje op klein formaat met een wat zoetgekleurde kaft? Naiche: welke Schrijfwijzer bedoel je? Ik ken er verschillende.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een tip: als je je verdiept in spelling en grammatica, let dan ook eens op het onjuist los schrijven van woorden. Zo betekent 'grammatica boeken' iets anders dan 'grammaticaboeken' (vergelijk dit eens met 'vakantie boeken' of 'vakantieboeken'). Jij bedoelt dus grammaticaboeken! Het los schrijven van woorddelen die in het Nederlands aan elkaar horen, wordt wel de Engelse ziekte genoemd. In het Nederlands kan de betekenis volledig veranderen wanneer je een woord niet aaneen schrijft. Bijvoorbeeld 'dames hakken' bij de schoenmaker... Over de schrijfwijzer: de bekendste is die van Jan Renkema. Er is een kleine, niet dure versie: De Schrijfwijzer Compact (ISBN 9012108268). Succes ermee!