Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gebruik van lidwoorden de/het

Hoi, Ik heb een vraagje. Welk lidwoord moet ik gebruiken? * het witte verf / de witte verf * het oude muziek / de oude muziek Wie kan mij helpen. Alvast bedankt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je geen woordenboek? Zelfs in de gratis online versie van de Van Dale kun je woordgeslachten terugvinden...

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Graylorne - Bedankt. Ik weet weer genoeg. Ik had het namelijk ergens in een boek gelezen en daar stond dus bij 'het'. Vandaar mijn twijfel.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je geen woordenboek? Zelfs in de gratis online versie van de Van Dale kun je woordgeslachten terugvinden...
Misschien geen woordenboek, maar wel internet (anders was Bako hier niet). Waarom twijfel je bij deze woorden, Bako? Komt dat door het bijvoeglijk naamwoord dat ertussen staat? Gewoon (in gedachten) weglaten, het lidwoord hoort bij het zelfstandig naamwoord.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjaan - Bedankt voor je tip. Mijn twijfel kwam inderdaad door het bijvoeglijk naamwoord dat er tussen stond.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het/de deksel, de koffer, het/de schap als het plank is, het schap als het een organisatie betreft. De oplossing is simpel; in elk behoorlijk woordenboek staat het geslacht van het woord erbij. Dan zie je: - deksel (o. en m.) dus onzijdig (het) en mannelijk (de) - koffer (m.) dus mannelijk (de) als er staat (v.) is het woord vrouwelijk (de).

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
vervelende zaken vind ik bvb: - idee - factuur en soortgelijken waar beiden mogen. Wat verkiest de voorkeur en waarom? naar mijn 'idee', 2x het. de vind ik bij beiden nogal kunstmatig klinken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De betekenis kan veranderen wanneer je het verkeerde lidwoord gebruikt. Ik zie een duidelijk verschil tussen "de idee" en "het idee", de ...schap en het schap zijn ook verschillende zaken. De factuur. Staat in het woordenboek.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op blz. 231 van de Schrijfwijzer van Renkema (4e editie ) staat ook een heel stuk over de betekenisverschillen van woorden met twee toegestane lidwoorden.