Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn nederlands taalgebruik

Beste mensen, Ik had de laatste tijden erg druk gehad met me examens. Ik zit eindelijk in de laatste fase van mijn middelbare school (vmbo-tl). In mei komen er Centraal examens en in begin april de laatste schoolexamens. Ik ben op een Mondriaan school in Leidschenveen aangenomen. Ik ga volgende jaar richting Jurdisch (Zakelijke dienstverlening) daarna HBO-Rechten. Ik moest toen een intaketest maken, die bestond uit rekenen,taal,inzet(persoonlijke eigenschappen). De uitslag verbaasde mij, want voor nederlands heb ik zeer hoog gescoort. Meer dan voldoende juist heel goed. Die test bestond een zin en aantal moeilijke woordjes, ook kwam er de verledentijd etc voor. Als ik mijn verhaal leest zie ik dat er veel fouten zitten. Wat doe ik fout?, schrijf ik te snel?. Op school is mijn nederlands voldoende (6/7).

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het betert! Nederlands moet met een hoofdletter; 'me examens' moet zijn 'mijn examens'. Centraal, dat hoeft dan weer niet met een hoofdletter*, en dat geldt ook voor juridisch en zakelijke. (*hier weer wel want hier is het 't eerste woord van een zin, dat is om het gemakkelijk te maken) Ik ga volgende jaar - daar moet de E af, volgend jaar en die is heel moeilijk te snappen, want als je daar een lidwoord in had gezet had de E mogen blijven staan, het volgende jaar. 'Verleden tijd' zijn twee losse woorden. Gescoord moet met een D aan het eind. Er staan geen komma's waar die wel thuishoren, ik ga die plaatsen niet opnoemen, lees de tekst zelf maar eens rustig door, dan hoor je het zelf wel waar een rustpunt valt. Als ik mijn verhaal lees - zonder T, en tussen twee werkwoorden hoort altijd een komma. Waar je de komma's wel plaatst, moet er een spatie achter voor je met een nieuw woord begint en dat is eigenlijk het enige echt negatieve puntje. Je hebt al veel bijgeleerd, maar met dat laatste verraad je jezelf. Je hebt niet deze posting eerst even door een spellingscontrole gehaald en dát is jammer...

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangezien je nog op de middelbare school zit, zou ik je aanraden om je leraar Nederlands om bijlessen te vragen. Ik herinner me dat die bij ons op school tijdens de middagpauze gegeven werden. Al vind ik het op basis van wat je hier gepost hebt wel bizar dat je een voldoende haalt voor Nederlands, misschien is je school dan toch niet de beste plaats om je taalkennis bij te spijkeren. Ik weet echter niet of je cursussen kunt volgen voor vakken die je op school krijgt terwijl je nog op school zit. Maar ook daarover zal je leerkracht wellicht meer weten, dus ik zou het in ieder geval vragen. Het lijkt me beter dat je je achterstand nu zoveel mogelijk inhaalt dan dat je dat tijdens een hogere studie nog moet doen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet er rekening mee houden dat taalvaardigheden uit veel verschillende dingen bestaan, en als je in het een goed bent, wil dat niet zeggen dat je ook goed scoort bij de andere vaardigheden. Denk aan: - technisch lezen - begrijpend lezen - spelling - grammatica - woordenschat - zinsontleden - opstel schrijven (diverse vormen) - literatuurkennis Toevallig zijn rechtenstudies in combinatie met taalvaardigheid recent in het nieuws geweest: de tendens is dat de taalvaardigheid van de student rechten te slecht is en dat het noodzakelijk is dat iemand die rechten studeert goede taalvaardigheden heeft (in het Nederlands). Zie hier, hier en hier. Gezien de tendens academische studies te elimineren, ga ik ervan uit dat HBO's de universiteiten hierin gaan volgen. Misschien vind je daarbij nog iets dat je verder helpt voor je bijspijkeronderdelen.
Als ik mijn verhaal leest zie ik dat er veel fouten zitten. Wat doe ik fout?, schrijf ik te snel?
Dat weet ik niet, ik lees nogal langzaam... het feit dat je het zelf al noemt is een teken aan de wand. Als je zelf bij herlezen ziet dat ergens veel fouten in zitten, zul je het stuk moeten herschrijven. Herlezen is altijd een goed idee, niet alleen ieder woord, maar ook de zinnen en als je klaar bent het hele stuk.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Als ik mijn verhaal leest zie ik dat er veel fouten zitten. Wat doe ik fout?, schrijf ik te snel?
Ik denk: te ongeconcentreerd. Als je de fouten wel ziet, moet je ze er uithalen, voordat je een tekst publiceert - ook op dit forum (het is een schrijversforum). Maak daar een gewoonte van; op termijn gaat het bij voortduring maken van opvallende fouten tegen je werken, vooral als je zulke hoge ambities hebt.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij ben ik inderdaad ongeconcentreerd bezig geweest, en even voor de duidelijkheid, voor ik een bericht stuurde heb ik mijn foutjes niet verbeterd. Wat uiteraard wel moet! @schlimazlnik : Tuurlijk zijn die 8 punten belangrijk, daarvan heb ik een paar punten gehad. Tijdens het gesprek heeft de teamleider van sector juridisch dat ze me graag willen als leerling, omdat ik de hoogste score had, en ze gaan mij natuurlijk ook helpen met Nederlands en Rekenen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja wat marja zegt: kijk of je fouten in één van die groepen vallen en ga dan gericht daarop bijles nemen. En er zijn ook cursussen waarmee je geconcentreerder leert werken.