Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wederkerend voornaamwoord: wie kan het mij uitleggen?

Hoi, Kan iemand mij uitleggen wat een wederkerend voornaamwoord precies is, aan de hand van een duidelijk goed en fout voorbeeld? Ik heb op wikipedia gekeken, maar ik krijg het niet in mijn kop. Even een voorbeeldje: Zin: ‘Besef je dat als dit misloopt, ik mij compleet van jou zal distantiëren?’ Mijn spellingcontrole geeft aan: Wederkerend voornaamwoord: Distantiëren wordt altijd wederkerend gebruikt. Kan iemand het mij uitleggen? Zijn er makkelijke ezelsbruggetjes over hoe dit goed te checken/onthouden is? Alvast heel hartelijk dank.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was mij. 'Ik was' betekent niets. Je moet íets wassen. Dat kan 'de hond' zijn, maar ook 'mijzelf' ;) 'Mij' slaat weer op het onderwerp 'Ik', dus het is wederkerend. Zo zijn er wel meer werkwoorden die enkel in combinatie met een onderwerp nog niet voldoende zijn. Maar niet alles heeft een wederkerend voornaamwoord bij zich (bij 'wassen' hoeft het dus ook niet per definitie). Ik vermoord. Is niets. 'Ik vermoord mezelf' kan wel, hoewel het best raar is ;) 'Ik vermoord die irritante pestkop' is wat aannemelijker. Of de zin: 'Ik pleeg zelfmoord'. Ik eet. Betekent zo al iets. Ik distantieer. Hm, is niets. Maar jij kunt niet voor iets of iemand anders bepalen dat diegene zich distantieert, dus het zou per definitie op jezelf moeten slaan. 'Daan dinstantieerde zich van het standpunt van Klaas', 'Ik distantieerde me van de uitspraak van mijn collega', etc. Een beetje duidelijk? EDIT: Hm, als ik het nu overlees is het niet duidelijk. Ik ben er niet echt helemaal bij vandaag, zeg. Zie die link van de poster boven me. Stukken duidelijker ;)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet helemaal duidelijk, Mijre, maar in combi met het handige linkje van Angelique begin ik het denk ik te begrijpen. Ik distantieer me. Hij distantieert zich. Een betere zin zou dan bij mijn voorbeeld b.v. zijn: Besef wel dat ik me distantieer van jou wanneer dit misloopt. Mocht iemand nog tips hebben op dit vlak, dan hou ik mij aanbevolen. Het linkje van Angelique is duidelijk, maar het zijn voorbeelden die voor zich spreken, daar waar ik bij de zin van mijn post dus niet goed in de gaten heb waar de fout dan eigenlijk precies zit. Enfin, dit taalkundige aspect vind ik dus erg moeilijk om er goed in te krijgen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'Besef je dat als dit misloopt, ik mij compleet van jou zal distantiëren?’ ik mij compleet van jou zal distantiëren? => dat is volgens mij gewoon goed. "mij" is het wederkerige, misschien duidelijker en mooier om daar 'me' van te maken. ik distantieer me van jou, ik zal me van jou distantiëren. Vragend: zal ik me van jou distantiëren? Alles zit in je zin, dus waarom zou het niet goed zijn? Die spellingscontrole kan gewoon niet overweg met andere woordvolgordes. Het herschreven voorbeeld in je laatste post (ik me distantieer van jou) vind ik roestig lopen.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is mij hier correct. Je kunt toch ook zeggen: ik herinner mij? Of: Besef wel dat ik mij volledig zal herinneren wat er gebeurt?