Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vaagtaal

Ik ben benieuwd of jullie vaagtaal gebruiken(http://www.vaagtaal.nl). Of... gebruiken jullie personages het? Dit vraag ik omdat ik net voor de 2de keer in 2 dagen het woord #koortslap (=ziekzijn cq griep hebben) heb overgenomen van mijn kinderen, die alletwee ook #koortslap zijn:D. Ik vond het woord wel grappig en gebruikte het terwijl ik dacht:' laat ik ook eens leuk doen'', maar eigenlijk vind ik dat woord helemaal niets. Toch vind ik het-misschien-wel grappig om eventueel een personage zo te laten praten. Het is van deze tijd. Tja, en taal zal steeds veranderen door de tijden heen. Is altijd zo geweest. Valt het tegen te houden? Hm, je ding doen is ook vaagtaal. Eigenlijk kijkt niemand er meer van op als iemand zegt dat hij zijn ding doet. Wat vinden jullie?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zoiets van vaagtaal is te mooi om te laten liggen, maar het is niet echt mijn ding. In een humoristisch boek kan het heel goed.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marten Toonder laat diverse personages (in de OBB-boeken) heel vaak dat soort dingen zeggen, en dán is het dolkomisch. Vind ik. Zielknijper grootgrutter bovenbaas minkukel denkraam en dat soort woorden, als u begrijpt wat ik bedoel.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ellen ten Damme heeft er ook een liedje over: 'dit is een heel vaag liedje...' geschreven door Ilja Pfeijffer op de cd 'Durf jij'. Sowieso zijn de teksten op deze cd, allemaal van Ilja, echt geweldig. Een literaire cd. Maar dit terzijde. :ontopic: Ik zou het niet heel veel in een boek gebruiken. Misschien een enkel woord dat vaker terugkomt of een bijpersonage zo laten praten maar zeker niet je hoofdpersoon, want overdaad schaadt. Het kan ook een nadeel zijn dat je boek er snel gedateerd van wordt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Favake, ja jij hebt een punt. JanHeij :) aha, de goede oude heer O.B. Bommel. Ik had die taal nog niet geassocieerd met vaagtaal. Dolkomische taal, daar ben ik het mee eens.