Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vertel het aan/tegen

Wat is goed, 'ik vertel het aan jou' of 'ik vertel het tegen jou'?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt wel tegen iemand aankletsen, aanpraten, aanlullen, maar niet tegen iemand aanvertellen. Je kunt wel tegen iemand opkijken, opzien, maar niet tegen iemand aankijken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
FS, aansprekende wijs, relatie tot die persoon...Ik haak even af.. :eek: Waus, er is een duidelijk emotioneel/ functioneel verschil tussen aan en tegen. Zij lag aan zijn zijde...Het schip lag aan de kade. Hij vleide zich tegen haar aan..Het schip vleide zich tegen de kade? Het zelfde WW met een heel andere betekenis. Nee de Nederlandse taal is niet voor niets de moeilijkste taal ter wereld. :) :) Bobcat

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik wil het wel tegen jou zeggen, Waus, maar vertel het niet aan je zuster.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bobcat, dat is een goeie :) maar met vertellen is het toch echt aan :) @Tja, ik heb geen zus.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Waar is ze dan gebleven? Je hebt de truc van mijn boek toch niet opgevolgd? :eek:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hangt het niet af van hoe de relatie is tussen jou en de persoon tegen/aan wie je iets vertelt?
@FS, wat hangt daar vanaf?
Dat is moeilijk om uit te leggen. Ik bedoel of je een (positieve) band voelt (=vertellen aan) met iemand of dat je dat niet voelt (=vertellen tegen).

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vertellen tegen in gewoon een contaminatiefout, zoals in het eerste antwoord al aangegeven. Ik begrijp niet goed dat daar verder nog over doorgeboomd wordt.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
SC, wat verwoord je dat bijzonder literair: 'iets tegen mij aan verteld' inclusief de vervoegingsfout. :thumbsup: Geweldig, applaus van mij. Jammer dat er geen smiley bijstaat van iemand die zijn hoed oplicht.