Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hengel op de schouder?

Hoi allemaal, Toen ik het opschreef leek het logisch, en nu nog :D . Maar wat vinden jullie beter klinken/lezen: Met zijn hengel op de schouder of Met zijn hengel over de schouder.....enzovoort. Ik heb het trouwens allebei gebruikt c.q. afgewisseld omdat ik vind dat het allebei kan.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kan het allebei :) Je hebt het ding op je schouder, het leunt erop, en het hangt ook over je schouder heen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de schouder. We nemen aan dat een hengel vrij stevig is, ietwat flexibel maar niet zo slap dat-ie over je schouder hangt. Een handdoek of een jas, ja, die hangt over je schouder.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dahlman: zoals jij het uitlegt klinkt hengel over de schouder inderdaad wel dom, ja :p

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Maar als je de hengel als een juk draagt, horizontaal van links naar rechts, zou je wel kunnen spreken van over de schouder. Of: op de schouders.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Nog wat gevangen?’ kwam Willem ons tegemoet, met de afgetakelde hengels over den schouder, en de broekspijpen een voet hoog omgeslagen. ‘Nu bepaald veel niet,’ zei ik, ‘om niet te zeggen niets.’ bron: Tine van Berken, Een klaverblad van vier. H.J.W. Becht, Amsterdam z.j. [1894].

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie tekst, maar wel 1894. Je draagt een jachtgeweer toch ook niet over de schouder, tenzij het opengeklapt is? Idem dito een spade, een hark, een stok, tenzij het voorwerp er echt over hangt: een dorsvlegel, een zeil, eventueel een vlag.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie tekst, maar wel 1894. Je draagt een jachtgeweer toch ook niet over de schouder, tenzij het opengeklapt is? Idem dito een spade, een hark, een stok, tenzij het voorwerp er echt over hangt: een dorsvlegel, een zeil, eventueel een vlag.
Naar aanleiding van de tragische dood van Jo Mevis schreef zijn commandant een brief aan zijn weduwe, met de bijgaande dagorder van 29-10-'47. Hieronder een fragment. Toen de kist werd uitgedragen, presenteerde het vuurpeleton het geweer, terwijl de erewacht en verder aanwezige officieren, onderofficieren, korporaals en manschappen de millitaire groet brachten. Na het passeren van het vuurpeleton werd het commando: ”Over de schouder geweer !” gegeven, waarbij de erewacht en overige aanwezigen in de militaire houding bleven staan tot de kist in de wapencarrier was geplaatst en de dragers aan weerszijden zittend daarlangs hadden plaats genomen. (Ongeluk, dood en begrafenis van Jo Mevis, Tjilatjap) Nog een voorbeeld : Bomen waren voor Van Gogh een belangrijke inspiratiebron. Afgeknotte wilgen, eiken en berken vormen het hoofdmotief in zo 'n twintig tekeningen en schilderijen. In dit werk tekende hij met een zeer vaardige pentechniek enkele rijen knotberken. Aan weerszijden van de knotberken zijn twee figuren toegevoegd: een herder met een kudde schapen en een vrouw met een hark over haar schouder. (Beschrijving door het van Gogh museum van het schilderij "Knotberken") En de laatste : je vader de vreeswekkende toen je kind was stierf hij en je moeder toen je kind was stierf zij en je broers kinderen van een andere moeder ze haatten je ze zijn niet meer in leven op een gek na staat de ganse dag in de zon te stoven een spade over zijn schouder (Uit : Varkensroze ansichten (De Bezige Bij) – Mustafa Stitou) "Over de schouder" gebruikt men als de verticale lichaamsas wordt gekruist

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie uitleg, Wonschik! "Als de verticale lichaamsas wordt gekruist" is eigenlijk hetzelfde als wat ik bedoelde. Een hengel op je schouder, of wat dan ook, steekt uit, dus daarom mag "over" ook, maar jij zegt het veel mooier :D.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht aan : - hij draagt gouden epauletten op de schouders - de toeschouwer droeg zijn kind op de schouders - de mannen droegen de gillende Vestaalse maagden over hun schouders en verdwenen in de duisternis. Ik ga dus voor 'over'. Ook al vanwege Wiske's en Wonschik's opmerking ivm het uitsteken en het verticaal kruisen van de lichaamsas.