Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Klopt deze zin?

Hallo, een korte vraag hier. Klopt deze zin? 'De dag van de bevalling staat in zijn geheugen gegrift als de mooiste dag van zijn leven' Kan iets in je geheugen gegrift staan als iets? Zo niet: andere opties? ('De dag van de bevalling is de mooiste dag van zijn leven' of 'De mooiste dag van zijn leven, is de dag van de bevalling' vind ik te saai. Duidelijk, maar niet mooi genoeg) Alvast bedankt!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is heel gebruikelijk om lichaamsfuncties te vergelijken met bekende natuurkundige fenomenen. Zo staat iets op je netvlies gebrand, of in je geheugen gegrift. Ben je trouwens niet bang dat die zin een beetje cliché is?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja. Hij kan, maar hij is niet origineel. Omdat ik de zin uit context lees, vind ik zijn natuurlijk een beetje raar staan. Hij is niet bevallen. Misschien is deze daarom beter: De dag dat ze beviel staat in zijn geheugen gegrift als de mooiste dag van zijn leven.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt beter de zin met wat context bij proeflezen plaatsen, want misschien past de zin wel heel goed in jouw verhaal, dat kunnen we zo niet beoordelen, de kritiek was alleen om over na te denken.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit deze zin haal ik dat het niet zozeer de bevalling is die in zijn geheugen staat gegrift, maar de dag van de bevalling (en dus om een andere reden dan de bevalling zelf). Als dat niet de bedoeling is, dan zou ik zeggen dat de (of beter: haar) bevalling in zijn geheugen staat gegrift. Er is te weinig context om te kunnen bepalen, wat de juiste interpretatie is.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
'De dag van de bevalling had een plekje in zijn lange termijngeheugen veroverd. En wel in de categorie gelukkige herinneringen.'

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt er ook aan wie de persoon is die dit 'denkt.' De zin moet bij die persoon passen. In het voorbeeld van Dries krijg ik het idee dat de persoon misschien wel een psycholoog (of iets dergelijks) is. M.a.w. er is meer nodig om te kunnen bepalen wat een goede zin zou zijn, denk ik.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
'De dag van de bevalling staat in zijn geheugen gegrift als de mooiste dag van zijn leven'
Hallo, De zin zelf is inderdaad een beetje cliche, dus bij voorkeur zou ik proberen iets anders te verzinnen. Maar een slechte zin is het niet. Enkele alternatieven; 1)'De dag van de bevalling staat in zijn geheugen gegrift als de mooiste van zijn leven' Dus een keer minder dag. Wanneer mogelijk probeer zoveel mogelijk dubbele woorden in zin te vermijden. Als het de zin natuurlijk niet verminkt. In dit geval neemt het inderdaad een beetje karakter weg uit de zin. het WAS een gedenkwaardige dag, en dat mag de zin best benadrukken, vind ik. 2)'De dag van de bevalling staat in zijn geheugen gekerfd als de mooiste dag van zijn leven' Wat mij betreft is gekerfd een sterker woord dan gegrift. Niet ideaal misschien, maar een woord om een cliche woord te vervangen. 3)'De dag van de bevalling leeft in zijn geheugen als de mooiste dag van zijn leven' Mijn keuze. Leeft is, als je er overnadenkt, natuurlijk leuk in combinatie met bevallen = leven. maar hier zou ik WEL 2 x dag gebruiken voor duidelijkheid. 4)'De dag dat ze beviel leeft in zijn geheugen als de mooiste dag van zijn leven' Zoals al voorgesteld. Beviel als VT werkt, naar mijn mening, beter met de rest van zin. > Hij denkt tenslotte aan het verleden. Maar het neemt wel een stukje ACTIE weg uit de zin. Niets is per definitie slecht in tekst, alles kan en mag worden geprobeerd. Daarom heet het schrijven. Je originele zin is oke behalve enigzins cliche. Dus los van de structuur zou ik in ieder geval werken aan de originaliteit van de zin. Gr. :nod:

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het ligt er ook aan wie de persoon is die dit 'denkt.' De zin moet bij die persoon passen. In het voorbeeld van Dries krijg ik het idee dat de persoon misschien wel een psycholoog (of iets dergelijks) is. M.a.w. er is meer nodig om te kunnen bepalen wat een goede zin zou zijn, denk ik.
Dat was inderdaad ook mijn gedachte! Of een Triviant-speler. :D

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De geboorte van zijn zoon zal altijd de mooiste dag in zijn leven bleven. Ik denk niet dat bij zo'n gebeurtenis past dat het in zijn geheugen gegrift staat. Wie vergeet zoiets?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De geboorte van zijn zoon zal altijd de mooiste dag in zijn leven bleven. Ik denk niet dat bij zo'n gebeurtenis past dat het in zijn geheugen gegrift staat. Wie vergeet zoiets?
Bleven moet zeker blijven zijn? ;)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik zou het maar zo eenvoudig mogelijk houden: De dag van de bevalling zou hij nooit vergeten. Klaar. En als je het echt spectaculair wilt maken, zou ik die zin wat extra kunstmest geven: De dag van de bevalling was niet uit zijn geheugen te wrikken. Maar of dat geloofwaardig is? Hoe vaak denkt een man aan de dag van de bevalling? Mannen onder ons: wat zit er écht in jullie geheugen als een neverending burning match? Een bevalling?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me van alle bevallingen (3) nog elk detail herinneren. Wat dat betreft staat het inderdaad in mijn geheugen gegrift, of zo je wilt op mijn netvlies gebrand. Vooral de bevalling van de eerste was spectaculair. Met ware doodsverachting stortte ik mij in het bruisende verkeer van de avondspits. Alle verkeerslichten negerend parkeerde ik mijn auto pontificaal op de stoep van het ziekenhuis en nog was ik bijna te laat. Het was een zeer zware bevalling, want ik heb al die tijd moeten staan.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Simon. Ik ken mevrouw Corson niet, maar zij moet over engelengeduld beschikken. :nod: Michelle, net als Therese zegt, denk ik dat je dichter bij de betekenis moet blijven dan naar een mooie vorm te zoeken. Die mooie vorm komt wel -of niet- terwijl je verder schrijft en herschrijft.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me van alle bevallingen (3) nog elk detail herinneren. Wat dat betreft staat het inderdaad in mijn geheugen gegrift, of zo je wilt op mijn netvlies gebrand. Vooral de bevalling van de eerste was spectaculair...
Uit dit voorbeeld van Simon trek ik de conclusie dat niet zozeer de dag(en) van de bevallingen in zijn geheugen gegrift staan, maar de bevallingen zelf (en dat lijkt me ook logisch). Wat mij betreft, kan dat 'dag van' geschrapt worden uit te zin, tenzij dit wordt gebruikt om aan te geven dat die dag om een andere reden dan die bevalling, bijzonder is/was of als het echt om die specifieke datum gaat. In dit geval geldt: hoe korter, hoe beter (en hoe minder cliché).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mannen onder ons: wat zit er écht in jullie geheugen als een neverending burning match? Een bevalling?
Vooral de bevalling van de eerste was spectaculair. Met ware doodsverachting stortte ik mij in het bruisende verkeer van de avondspits. Alle verkeerslichten negerend parkeerde ik mijn auto pontificaal op de stoep van het ziekenhuis
:D Helemaal overtuigend! :D Toch:
Uit dit voorbeeld van Simon trek ik de conclusie dat niet zozeer de dag(en) van de bevallingen in zijn geheugen gegrift staan, maar de bevallingen zelf.
Een bevalling die in het geheugen gegrift staat, weet ik ook niet, hoor ... vreemde plaats ... voor een bevalling, en dan ook nog gegrift.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Simon. Ik ken mevrouw Corson niet, maar zij moet over engelengeduld beschikken. :nod:
Ja, het ís een engel, maar op dat moment had ze wel een voorsprong. Ze lag al een poosje in het ziekenhuis.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het maar zo eenvoudig mogelijk houden: De dag van de bevalling zou hij nooit vergeten. Klaar.
Eenvoudig houden kan natuurlijk ook. Eerste schrijfregel; minder = beter. Maar persoonlijk hou ik wel van een stukje tekst waar je je tanden "in kan zetten". 'De dag van de bevalling staat in zijn geheugen gegrift als de mooiste dag van zijn leven' Wat betekent de zin in de context van het verhaal? In dit geval een herinnering van een bevalling. Je geeft al aan dat het de mooiste dag van zijn leven is, dus een positieve herinnering. Naar mijn mening verdient deze herinnering over een bevalling EXTRA GLANS OF AANKLEDING wat betreft beschrijving. Maar je moet je moment kiezen. Niet elke tekst kan of moet worden versierd. Schrijf hoe je het voelt.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, wow, wow, wat een reacties! Heel erg bedankt allemaal! @Zjaan Erg scherp! :-) Ik bedoelde alleen wel de hele dag, inclusief de bevalling. @Pangaea Dank je voor deze opties! Vind de 3e optie (‘De dag van de bevalling leeft in zijn geheugen als de mooiste dag van zijn leven’) erg mooi! @Tja Grappig dat je denkt dat het een geboorte van een zoon is! Het gaat in dit geval om een dochter. Hoe kom je er zo bij? ;) @Thérèse, Simon Corson en Ellabella Ook bedankt voor jullie bijdragen, geeft me goede inzichten :) Maar nu mijn oplossing.. Niet schrikken. Niet beledigd zijn. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de zin beter geschrapt kon worden! Dus de zin is weg. En mijn 'probleem' dus ook. Ik wil jullie heel erg bedanken voor jullie reacties, ze hebben me goed geholpen na te denken over de functie van de zin. En die functie was dus blijkbaar de verwaarlozen. Liefs!