Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Een gesproken tekst in een zin met hoofdletter beginnen?

Ik ben geen ster in alle regels omtrent taal, dus daarom kom ik dankbaar van jullie gebruik maken. Mijn vraag is of je, wanneer je binnen een zin een gesproken tekst wilt laten beginnen, je die gesproken tekst met een hoofdletter moet laten beginnen? Voorbeeld: Richard kijkt me vriendelijk aan en zegt ‘een harp kan helemaal niet praten, want hij heeft geen mond’. Ik zucht, ‘Daarom kan ik er toch nog wel één tekenen?!’ Is de eerste manier (zonder hoofdletter) of juist de tweede manier (mét hoofdletter) goed?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook bij 'Ik zucht, 'Daarom kan ik er toch nog wel één tekenen?!' ? Moet daar na 'Ik zucht' ook een dubbele punt?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Of een punt. Richard kijkt me vriendelijk aan en zegt: ‘Een harp kan helemaal niet praten, want hij heeft geen mond.’ Ik zucht. ‘Daarom kan ik er toch nog wel één tekenen?’ Zo is het goed. Sommigen plaatsen de punt binnen de aanhalingstekens, maar dat hoeft niet. 'één' kun je ook beter zo schrijven: een.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals Marriejeanne het zegt is het goed :nod: Je kan 'ik zucht' ook zo gebruiken, dacht ik: `Daarom kan ik er toch wel één tekenen?´ zucht ik.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dacht ik niet. Je kunt iets wel met een zucht zeggen, maar niet zuchten, volgens mij.
Tja, dat zijn van die woorden waarover de meningen verdeeld zijn. Kun je hele zinnen hijgen, lachen, knipogen en...? ik weet even niet meer voorbeelden te verzinnen, maar er zijn er talloze. Ik vind dat soms ook moeilijk.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dacht ik niet. Je kunt iets wel met een zucht zeggen, maar niet zuchten, volgens mij.
Tja, dat zijn van die woorden waarover de meningen verdeeld zijn. Kun je hele zinnen hijgen, lachen, knipogen en...? ik weet even niet meer voorbeelden te verzinnen, maar er zijn er talloze. Ik vind dat soms ook moeilijk.
Hijgen wel (omdat je de woorden met elke ademteug mee naar buiten gooit), de rest ook niet.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, vreemd. Je leest toch vaak zinnen als: 'Ja, Jan weet wel beter,' knipoogde ze naar Marie. 'Ik ben er nu wel zat van,' pufte hij. 'Zo is het!' knikte ze. 'Kom hier!' hijgde hij naar de hond die zich had losgetrokken. Van die dingen. Ik heb er nooit over nagedacht of dat wel zou kunnen. Het is meer een beweging, tegelijk gemaakt met het uitgesproken woord. Knipogen, knikken, lachen e.d. zijn geen manieren om iets te zeggen, maar wel om te communiceren. Misschien zit het hem daar in.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het ook best gebruiken, maar dan bij voorkeur (en dit is persoonlijk want ik zie het ook in regulier gepubliceerde boeken) "zei hij met een knipoog" of "Hij knipoogde. 'Jan weet wel beter.'."

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga daar op letten. Ik heb er nog nooit zo over nagedacht. Eye-opener.