Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Gedachte(n)gas

Op de website van circus Patz staat een nieuw boek aangekondigd. Het heet: Gedachtegas. Op mijn vraag aan Patz of dit een typefout was antwoordde hij dat er wel discussie over is geweest en dat de uitgever besloten had dat het zonder tussen-n moest. Nu vraag ik me af of dat klopt. Volgens mij moet er ten eerste volgens de nieuwe spellingsregels een -n- tussen, ten tweede gaat het om een gas waarmee je gedachten (meervoud) kunt lezen, en niet maar één gedachte. Wat vinden jullie?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
In jouw titel staan er zelfs twee n'en :) Mij lijkt gewoon dat het met n moet, volgens mij kun je het niet meer zo verklaren met enkelvoud/meervoud.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik ging er altijd vanuit dat de regel was: kun je het meervoud van een zelfstandig naamwoord zowel op s als op n laten eindigen, dan vervalt de tussen-n. Het meervoud van gedachte kan zowel gedachtes als gedachten zijn, dus schrijf je gedachtegas. Is die regel veranderd?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nieuwe spellingsregels maken de Nederlandse taal nooit mooier, is mijn mening. Ik kwam onlangs iets leuks tegen op Google: een bedijf dat zichzelf Kontrast Kommunikatie noemt, houdt zich bezig met ..... marketingcommunicatie. Maar goed, het is gedachteNgoed dus volgens mij ook gedachteNgas.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Maar goed, het is gedachteNgoed dus volgens mij ook gedachteNgas.
Kun je dat onderbouwen, Marygoround? (Breng me niet in verwarring :o ).

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thérèse heeft gelijk. Omdat het woord gedachte zowel een meervoud op s als op n kent, vervalt de tussen-n. Net zoals in groentesoep. En het is trouwens ook gedachtegoed (zonder tussen-n). Ik heb in het eerste jaar van de Christelijke Hogeschool Ede lesgegeven in de nieuwe spelling (argument op basis van autoriteit 8) ).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit de digitale van Dale (voordat we verdere discussie krijgen :crybaby: ): gedachtegoed ge·dach·te·goed het (verzamelnaam) materiaal aan (beschikbare, aanwezige) gedachten het sociaaldemocratische, christendemocratische, liberale gedachtegoed