Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zijn zoon?

Ik schrijf een verhaal vanuit het perspectief van een zoon. Kan ik dan zeggen: Pa geeft zijn zoon de aardbeien aan. ? En dan gaat het vooral om 'zijn zoon', wat toch erg klinkt als geschreven vanuit pa's perspectief, maar ik weet 't niet.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijft toch gewoon vanuit het perspectief van een jongen/man, die toevallig een vader heeft? Misschien heeft hij ook wel een vriend, vriendin, buurman, enzovoort. Ik zou dus gewoon schrijven: Zijn vader geeft hem de aardbeien aan. Tenzij je in de ik-vorm schrijft :D .

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Toch hangt het van de gehele constructie van het omliggende verhaal af. Als je wilt benadrukken dat de zoon een grote afstand voelt ten opzichte van zijn vader, lijkt me dit een uitstekende constructie. Bijvoorbeeld:
Zie hem daar zitten, de ouwe. Pa geeft zijn zoon de aardbeien aan. Nou, ik hoef ze niet.
Maar op basis van enkel één zin is het moeilijk te beoordelen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het niet. Het klinkt niet zo mooi: Pa geeft zijn zoon de aardbeien aan. Een beetje afstandelijk. Is dat misschien de bedoeling? 'Pa geeft hem de aardbeien', kan misschien ook. Je zou eigenlijk iets meer van je verhaal moeten verklappen!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het was eigenlijk iets dat een proeflezer(es? weet niet meer) me aanraadde, omdat ik te vaak de naam van de zoon noemde. Ik verzin dus wel iets anders, bedankt mensen, die 'zijn zoon' komt er niet in :)