Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op zoek naar een woord

Hee allemaal, ik ben bezig met een fantasyverhaal en daarin komen mensen voor die zielen van dode mensen naar 'de andere wereld' brengen, van die creepy personen met zo'n zwarte cape aan en zo. Alleen ik weet niet hoe ik ze moet noemen. Ik had al gedacht aan woorden als 'de dood' en 'magere hein' maar het zijn er meerdere, dus 'doden' of 'magere heinen' klinkt zo raar, bovendien vind ik magere hein sowieso al een vreemde benaming. In het Engels zou ik ze 'reaper' noemen, maar ja, ik schrijf niet in het Engels. Weet iemand een woord dat ik kan gebruiken, of moet ik er een zelfverzonnen woord voor gebruiken? :{} Tessa

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
The Creeps :D Nu serieus. Iets in de trant van Magere Hein, maar dan meerdere. Ehm... *denkt* Misschien kan je ze vernoemen naar iets dat in je verhaal wordt geassocieerd met de dood?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In de griekse mythologie was iemand die de doden begeleidde: Hermes. Misschien kun je iets verzinnen dat daarop lijkt?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Rippers.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de griekse mythologie was iemand die de doden begeleidde: Hermes. Misschien kun je iets verzinnen dat daarop lijkt?
Hermes (of de Romeinse equivalent Mercurius) begeleidde de doden alleen maar tot aan de Styx (de rivier in de onderwereld) volgens mij en niet verder. Hij was vooral bekend als boodschapper van de goden, god van de handel en beschermer van reizigers. De veerbootman van de onderwereld is Charon. Daar zou je ook nog iets mee kunnen. God van de onderwereld is Hades (of de Romeinse equivalent: Pluto). Ik zou gewoon een beetje in de Griekse mythologie duiken, inspiratie zat. Leuk om te weten is dat er om de 'planeet' Pluto een maan zweeft die Charon heet.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In de griekse mythologie was iemand die de doden begeleidde: Hermes. Misschien kun je iets verzinnen dat daarop lijkt?
Hermes (of de Romeinse equivalent Mercurius) begeleidde de doden alleen maar tot aan de Styx (de rivier in de onderwereld) volgens mij en niet verder. Hij was vooral bekend als boodschapper van de goden, god van de handel en beschermer van reizigers.
Bron: wikipedia: "Vaak wordt Mercurius in de Romeinse mythologie als equivalent van Hermes aangewezen. Dit is echter niet helemaal correct. Het klopt dat Mercurius op Hermes geïnspireerd is; hij is immers god van de Handel en ook draagt hij de attributen van Hermes. Maar de Grieken vereerden Hermes amper als god van de handel; hij was bij hen vooral de god van de reizigers en boodschapper van de goden. Hermes en Mercurius aan elkaar gelijk stellen is dus niet correct: de nadruk ligt bij de twee goden heel anders.". Nou, ja. Dat zal voor een fantasyverhaal weinig uitmaken. Ik denk dat we het over een andere boeg moeten zoeken en naar de nieuwe goden kunnen kijken. Exterminators?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zielkoeriers
Ooohhh, die is mooi! Of zielenhalers?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of de Styx (zie Judy). Dan is het als enkelvoud en meervoud te gebruiken, fijn mystiek ook en ook makkelijk te vertalen in het Engels, in geval van doorslaand succes en verkoop aan Engeland...

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ellabella: Ja, dat las ik ook in de wikipedia. Met Latijn vroeger heb ik het anders gehad en ik weet ook wel dat er tussen de Romeinse en Griekse versies wel wat variaties bestaan. Ach, voor mij maakt dat niet zoveel uit... :D @ Shadowling: bijna alles is wel cliché, zeker in fantasy. Als je het goed en overtuigend weet te brengen is het geen probleem, lijkt me.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon "Zielenstelers" of "Stelers der Zielen" misschien? Of "Zielenkapers", "Zwarte Zielen", "Verheven Zielen" (nog dubbelzinnig ook). Hebben ze zelf een ziel? Zo niet dan zou "Ziellozen" kunnen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de suggesties, allemaal :D Ik ben er nog niet helemaal uit welke ik ga gebruiken, maar er zitten zeker goede tussen :thumbsup: @ Shadowling: Het klinkt misschien cliché, maar ik ga er niet zo'n standaard verhaaltje van maken hoor, ik heb erover nagedacht. En wat Judy ook al zei, in fantasy is heel veel cliché. Neem Harry Potter, heksen en tovenaars die op bezems vliegen? ;) Alleen als ik het kort moet beschrijven klinkt het wel een beetje cliché, daar heb je wel gelijk in ;)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ellabella: Ja, dat las ik ook in de wikipedia. Met Latijn vroeger heb ik het anders gehad en ik weet ook wel dat er tussen de Romeinse en Griekse versies wel wat variaties bestaan. Ach, voor mij maakt dat niet zoveel uit... :D @ Shadowling: bijna alles is wel cliché, zeker in fantasy. Als je het goed en overtuigend weet te brengen is het geen probleem, lijkt me.
Dat in fantasy alles cliché is, is ook een cliché. Regulier zou je het eerder kunnen noemen. Mensen zoeken achter fantasy niet verder dan de vreemde schepseltjes, zwevende kastelen en monsters met bekken vol kwijl en slagtanden. Zielenhalers, zielencollectors, zielen dit, zielen dat, het is allemaal al een keer gedaan en niet zo interessant meer. Hou het kunst.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies Shadowling, daar ben ik het helemaal mee eens. Het is ook jammer dat in veel Fantasy boeken er allemaal moeilijke namen enzo worden gebruikt. Is het niet voldoende om gewoon een andere wereld met een andere geschiedenis te gebruiken in fantasy. Het houd het geheel een stuk leesbaarder. Ik vind Feist hier heel subtiel in. Hij gebruikte niet alledaagse namen die je wel gewoon normaal kunt uitspreken en lezen. Heerlijk.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ LucasKing: ja, inderdaad, bestaande maar relatief onbekende namen zijn veel leuker om te gebruiken. Niks geen Swefkalion, Nigeltos en Aleaen. Bovendien, zoiets als Geestfluisteraars zoals Suma nu opnoemt, of Zielverduisteraars, die van Scarlet, bij zulke woorden leg ik het boek weg. We hebben het tijdperk van de helden, de draken, de epische landschappen en de pas in de gevaarlijke gletsjerbergen, ofwel de high fantasy, onderhand wel gehad. Als het aan mij ligt, kan de klok nu wel slaan voor iets vernieuwend binnen het genre. Fantasy gaat veel verder dan het bedenken van een compleet nieuw ras. Veel verder dan magie. Veel verder dan een ridder in een zilver harnas en nooit botten breekt. Veel verder.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ LucasKing: ja, inderdaad, bestaande maar relatief onbekende namen zijn veel leuker om te gebruiken. Niks geen Swefkalion, Nigeltos en Aleaen. Bovendien, zoiets als Geestfluisteraars zoals Suma nu opnoemt, of Zielverduisteraars, die van Scarlet, bij zulke woorden leg ik het boek weg. We hebben het tijdperk van de helden, de draken, de epische landschappen en de pas in de gevaarlijke gletsjerbergen, ofwel de high fantasy, onderhand wel gehad. Als het aan mij ligt, kan de klok nu wel slaan voor iets vernieuwend binnen het genre. Fantasy gaat veel verder dan het bedenken van een compleet nieuw ras. Veel verder dan magie. Veel verder dan een ridder in een zilver harnas en nooit botten breekt. Veel verder.
Jup, zelf heb ik nog een tijd zitten tobben over een alternatieve afloop van de tweede wereldoorlog doordat de legers van Hitler occulte krachten hadden ingezet. Komt misschien nog wel een keer ... eerst mijn huidige verhaal maar eens afmaken :)