Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opmaak / alinea

Hallo, Hoe zouden jullie onderstaande tekst -opmaaktechnisch/schrijftechnisch - op papier zetten. Het gaat mij met name om de eerste drie zinnen. Daar kom ik niet uit. Werkt de witregel? Hoe zit het met de alinea's? Kom er even niet uit! Het gaat mij niet om de inhoud, vandaar dat ik het ook niet in proeflezen zet, maar om de opmaak. De zinnen tussen aanhalingstekens staan cursief in de tekst. Hoofdstuk 1: Sms’jes: Short Message Service. Daar begon het mee. “Hoi Lekker ding… Gisteren was gezellig. Liefs Sabine” Stond er dan. Of: “Geinig. Check je mail” Verpakt in een envelopje verschenen de berichtjes in het scherm van mijn mobiele telefoon. Berichtjes die duidelijk niet voor mij waren bedoeld zoals: “Gitaar staat om 17:00 klaar” Gitaar?! Ik had nog nooit een gitaar aangeraakt. Met hangen en wurgen heb ik op mijn vijftiende een stuk of twintig vioollessen gevolgd. Ja. Zo´n puber was ik nou. Ik ging niet naar de discotheek. En ik rookte geen sigaretten. Nee, op mijn vijftiende vroeg ik aan mijn moeder of ik op vioolles mocht. Nog diezelfde week zat ik met een gloednieuwe viool bij meneer Wieleman van de plaatselijke muziekschool. Ik was verbaasd. Meneer Wieleman ook. Ik bedoel: privé-les.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelf geneigd alles zoveel mogelijk achter elkaar te zetten. Iets cursief zetten doe je trouwens met [ i] en [/ i] (maar dan aan elkaar). Sms’jes: Short Message Service. Daar begon het mee. Hoi Lekker ding… Gisteren was gezellig. Liefs Sabine stond er dan. Of: Geinig. Check je mail. Verpakt in een envelopje verschenen de berichtjes in het scherm van mijn mobiele telefoon. Berichtjes die duidelijk niet voor mij waren bedoeld zoals: Gitaar staat om 17:00 klaar. Gitaar?! Ik had nog nooit een gitaar aangeraakt. Met hangen en wurgen heb ik op mijn vijftiende een stuk of twintig vioollessen gevolgd. Ja. Zo´n puber was ik nou. Ik ging niet naar de discotheek. En ik rookte geen sigaretten. Nee, op mijn vijftiende vroeg ik aan mijn moeder of ik op vioolles mocht. Nog diezelfde week zat ik met een gloednieuwe viool bij meneer Wieleman van de plaatselijke muziekschool. Ik was verbaasd. Meneer Wieleman ook. Ik bedoel: privé-les.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Via, ben het helemaal eens wat betreft het cursiveren en achter elkaar zetten. Ik zou alleen vermijden om te vaak een dubbele punt ervoor te zetten (zoals: / of:), zeker als de uitleg daarna in de tekst volgt. Kan best tussendoor, maar naar mijn smaak als lezer niet teveel. Misschien zoals onderstaand bij de gitaar: Hoi Lekker ding… Gisteren was gezellig. Liefs Sabine stond er dan. Of: Geinig. Check je mail. Verpakt in een envelopje verschenen de berichtjes in het scherm van mijn mobiele telefoon. Berichtjes die duidelijk niet voor mij waren bedoeld.Gitaar staat om 17:00 klaar. Gitaar?! Ik had nog nooit een gitaar aangeraakt. Met hangen en wurgen heb ik op mijn vijftiende een stuk of twintig vioollessen gevolgd. Ja. Zo´n puber was ik nou.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat achter elkaar zetten maakt het tot een verhaal. Bij jouw versie, Haroun, lijkt het verband eerst een beetje zoek, vin ik.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. Ik dacht dat de witregel de sms'jes juist benadrukte, maar dat werkt dus niet. Ik neem het mee!

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het beste is om deze berichtjes laten inspringen - bij voorkeur aan beide zijden - en ze dan ook nog cursief te zetten. Als je het zo doet, kun je de aanhalingstekens weglaten. Je gaat op dezelfde manier te werk als je bijvoorbeeld uit een brief van iemand wilt citeren. Een voorbeeld: http://img.photobucket.com/albums/v511/Theo-H/00%20Album/Briefvb.jpg Dat het in jouw geval om wat losse regels gaat, met daartussen je eigen tekst, maakt niet uit. Cursief en inspringen "oogt" het beste.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al die witregels vind ik niet zo mooi, witregels zijn m.i. voor een tijds- of perspectiefsprong. Ik zou zoiets doen (maar het kan makkelijk anders): Sms’jes: Short Message Service. Daar begon het mee. Hoi Lekker ding… Gisteren was gezellig. Liefs Sabine, stond er dan. Of: Geinig. Check je mail Verpakt in een envelopje verschenen de berichtjes in het scherm van mijn mobiele telefoon. Berichtjes die duidelijk niet voor mij waren bedoeld zoals: Gitaar staat om 17:00 klaar Gitaar?! Ik had nog nooit een gitaar aangeraakt. Met hangen en wurgen heb ik op mijn vijftiende een stuk of twintig vioollessen gevolgd. Ja. Zo´n puber was ik nou. Ik ging niet naar de discotheek. En ik rookte geen sigaretten. Nee, op mijn vijftiende vroeg ik aan mijn moeder of ik op vioolles mocht. Nog diezelfde week zat ik met een gloednieuwe viool bij meneer Wieleman van de plaatselijke muziekschool. Ik was verbaasd. Meneer Wieleman ook. Ik bedoel: privé-les. (etc.)