Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ze ergerde zich, herstelde zich... of herstelde haar?

Ik stoot heel vaak tegen het probleem aan dat ik me afvraag of de zin hieronder qua grammatica wel klopt: Cindy probeerde het probleem van haar af te zetten door zich weer op de tekst te richten, maar ze kreeg in de gaten dat Thomas haar aan zat te staren. ‘Wat?’ Cindy keek Thomas vragend en kribbig aan. ‘Je lijkt wat afwezig. Wat is er?’ Cindy herstelde zich verschrikt. ‘Niets.’ Cindy was zich ervan bewust dat ze loog. Het probleem is. Als een vrouw zich hersteld, herstelde ze ZICH dan of is het: herstelde ze HAAR? Cindy probeerde het probleem van haar af te zetten door HAAR weer op de tekst te richten, maar ze kreeg in de gaten dat Thomas haar aan zat te staren. ‘Wat?’ Cindy keek Thomas vragend en kribbig aan. ‘Je lijkt wat afwezig. Wat is er?’ Cindy herstelde HAAR verschrikt. ‘Niets.’ Cindy was zich ervan bewust dat ze loog. is het zich herstellen of haar herstellen?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Nee, het gaat om een wederkerend werkwoord. Ook van je afzetten is wederkerend, dus de eerste zin is ook fout. Het moet zijn:
Cindy probeerde het probleem van zich af te zetten door zich weer op de tekst te richten, maar ze kreeg in de gaten dat Thomas haar aan zat te staren. ‘Wat?’ Cindy keek Thomas vragend en kribbig aan. ‘Je lijkt wat afwezig. Wat is er?’ Cindy herstelde zich verschrikt. ‘Niets.’ Cindy was zich ervan bewust dat ze loog.
Nu gebruik je in deze passage erg veel wederkerende werkwoorden wat het niet zo mooi maakt. Misschien moet je een paar vervangende werkwoorden kiezen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het verlengde van de vorige vraag, ligt mijn vraag. Mag die hier onder? In een tekst van mij heb ik de volgende zin staan, die nu heel vreemd naar me terugkijkt: Ze zag de vreemde ogen naar haar kijken. Wat is er niet goed? Moet het zijn: ze zag de vreemde ogen naar zich kijken? :o Daar zit ik toch minutenlang naar te staren en ik weet werkelijk even niet wat juist is. Wie weet het juiste antwoord en alvast dank je wel.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Suma: De ogen kijken naar haar is correct. Bij 'de vreemde ogen keken naar zich' krijg ik een heel raar beeld voor me: een creatuur dat ogen op steeltjes heeft en daarmee naar zichzelf kijkt. :D

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: Ja marlies, dat had ik ook. Daarom vond ik het zo vreemd, ik begon werkelijk te twijfelen aan mijn :confused: denkvermogens.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8) Schiet ik eerst in de lach en reageer meteen zonder na te denken. :{} Allereerst bedankt voor de uitleg en het antwoord. Ik Had het dus in eerste instantie goed, maar bij het geconcentreerd doorlezen, voordat ik het verstuurde, begon ik ineens te twijfelen. Twijfel is weg, verhaal is weg. :thumbsup: Op weg naar de lege ton.