Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hemelbed.

hallo, ik heb een vraagje. Is het: de hemel van het bed? Of is het: Het hemel van het bed? Ik vind ze allebei raar klinken, maar welke is juist? De hemel/ het hemel? alvast bedankt

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
klinkt dat niet raar? de hemel van het bed? :( het is net alsof het een verwijzing is van de echte hemel. Maar miss moneypenny heeft het opgezocht in Van Dale, dus zal het wel de hemel zijn. Ik vind het toch nog steeds raar klinken. Misschien dat ik het stukje over dat hemelbed in mijn manu gewoon schrap. :confused: in ieder geval bedankt

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:o Dat zou ik nou een zwaktebod noemen! Een van de leukste dingen die ik ervaar sinds ik van 'schrijven' serieus werk maak, is dat er vaak veel onderzoek bij komt kijken, daar leer je van en ik vind leren leuk. Toen ik nog alleen dagboeken en zo schreef, vertoonde ik wel dat soort vermijdingsgedrag. Dan dacht ik vaak: ik raadde, hmz, twee keer a twee keer d? raar! en dan maakte ik er 'ik heb geraden' van. In dit soort gevallen kan google je soms helpen. Typ je zin in 'geavanceerd zoeken' bij 'met de exacte woordcombi' en kijk hoe anderen dit schreven. (Hoewel je dáár tegenwoordig, met de kennis van de NL-taal van de jeugd ook al geen staat meer op kan maken. 'Het verkeerd in goede staat' levert zelfs méér 'hits' op dan het correcte: 'Het verkeert in goede staat')

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geeft dat niet juist een leuk iets, dat je het 'de hemel' noemt? Vooral als er nog allerlei doeken ofzo overheen liggen, lijkt me juist erg leuk :nod:

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
klinkt dat niet raar? de hemel van het bed? :( het is net alsof het een verwijzing is van de echte hemel.
Vind jij dat nu echt? Als jij een tekst leest dat de beschrijving van een slaapkamer behelst, of waar een scene zich afspeelt in een slaapvertrek. En midden in die tekst lees jij "de hemel van het bed" Gaan jouw gedachten dan direct van die kleine slaapkamer naar het enorme blauwe uitspansel dat onze planeet omgeeft? Dat is vreemder dan aan een hemelbed te denken. Maar goed, betrek bovenstaande niet te veel op jezelf. Het is geen persoonlijke kritiek. Als je echt bang bent dat jou lezer het niet zal snappen, kan je nog wat aandacht aan de hemel geven. Bijvoorbeeld van wat voor stof is hij gemaakt? geborduurd? Spant hij over het hele bed met vier zuilen? Of hangt hij los? Misschien is het wel zo'n klein empire hemeltje dat niet verder komt dan het hoofdeinde. Zodat hij puur voor de sier is. (alleen onderscaht niet de gemiddelde lezer, iedereen kent wel een hemelbed, al was het maar van tekenfilmpjes.) Misschien heb je hier wat aan. W.