Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

alweer een d of t-vraag

Hallo, ik heb alweer eenzelfde vrag als een week geleden, nl in de volgende zin: '... ik weet dat het op een gegeven moment verjaard.' Moet dit verjaard nu met een d of met een t? Ik ben voor een t, maar ik vind het zo vreemd uitzien. Wie geeft antwoord?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of: Ik weet dat het op een gegeven moment is verjaard. Of omzeilen: ik weet dat het zal verjaren En ot: ik vind een 'gegeven moment' wat nietszeggend. Weet je na hoe veel jaar? Dan zou ik dat gebruiken.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, gelukkig dat het met een t is en dat mijn 'gevoel' het vreemd vond met een d. En @ Ing, ik weet de tijd niet exact, dus ik ga het omzeilen met: na een bepaald aantal jaren, of binnen een aantal jaar. Zoiets, maar dank jullie voor het meedenken. :o Fijn, een vraagbank zoals hier.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Suma, zet nou eens het werkwoord 'lopen' in de plaats van het werkwoord waar je aan twijfelt. 'ik weet dat het op een gegeven moment loopt.' Dan hoor je toch dat het tegenwoordige tijd is, dus een t. 'ik weet dat het op een gegeven moment is verjaard' Zou met 'lopen' klinken als: ik weet dat het op een gegeven moment is gelopen Dus dan hoor je een voltooid deelwoord, dus met een d.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Zoals Zjors eigenlijk al zegt had je dit met de tips van de vorige keer gewoon zelf op kunnen lossen. Dit forum is bedoeld voor vragen, maar iedere d/t vraag apart stellen is niet de bedoeling. Kom je er echt niet uit dan kun je je vraag stellen in 'korte vragen over taal en spelling': http://www.schrijvenonline.org/forum/10306

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, gelukkig dat je zo bent opgelucht. Volgens mij had ik het bij die rubriek gezet. Ik doe het warempel :crybaby: nooit goed in jouw ogen.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hallo ik zal het snel uitleggen hoe je het kunt zien. als de stam, dus ik vorm - ik verjaar - is. komt er bij het - de hij worm - dus een -t achter. het verjaart dus

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dries, gelukkig dat je zo bent opgelucht. Volgens mij had ik het bij die rubriek gezet. Ik doe het warempel :crybaby: nooit goed in jouw ogen.
Ik behandel toch echt iedereen hetzelfde hoor :) Maar er is dus een forum 'taal & spelling' voor de wat bewerkelijkere vragen en er is in dat forum een onderwerp 'korte vragen over taal en spelling' wat bedoeld is voor dit soort standaardvragen die snel kunnen worden beantwoord.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grammaticaboekje kopen?
:) nee, niet zo nodig. Alleen in dit geval is het in de toekomstige tijd: het zal verjaren. maak er 'dan is het verjaard, is het voltooid verleden tijd. Om het dan nog met de stam+t te doen, lijkt me achter de feiten aanlopen. en toch vind/vond ik het dan met een t beter smoelen. (omdat moderne, afschuwelijke woord ook maar eens te gebruiken). Dit laatse omdat je toch met de tt moet mee gaan. Hoewel ik vind, dat bepaalde leeftijdsgroepen of eigenwijze mensen dat niet hoeven te doen en aangezien ik al bij 'de ouderen' hoor, jaja, 55+ser, hoef ik me niet anan trends te houden. :D

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik weet dat het op een gegeven moment verjaard " Is verjaard in deze zin niet de persoonvorm ? Dan is de dt/t regel van toepassing; stam +t = verjaart Het voltooid deelwoord van verjaren eindigt op d = bijv. de verjaarde misdaad. In dit geval is het voltooid deelwoord bijvoeglijk gebruikt en dit is een manier om de d of t aan het eind van het woord te horen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik word hier zo moe-oe-oeoehoe van. Kijk nara alle eerder gegeven tips en aanraders.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een gegeven moment verjaart ook deze topic met d/t vragen. Dries bedankt voor de linkjes hierboven. Suma we leren het wel hoor, uiteindelijk, ooit, wellicht in een ander leven. Tip twee, sluit vriendschap met het 'goedste' meisje in Nederlands. Promoveer haar tot je d en t team! xsg

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of schaf eindelijk die geadviseerde hulpmiddelen aan, dan kun je het opzoeken (en misschien leren begrijpen). Die kaartjes kosten een paar euro, je legt ze naast je computer of steekt ze bij je en je kunt altijd zelf de oplossing vinden. Kun je dat meisje ook eens een keer helpen. En grotere naslagwerken staan er ook genoemd. De Schrijfbibliotheek heeft ook een paar zeer goede. Denk je dat wij alles uit het hoofd weten? De meesten zullen het antwoord voor je zoeken in hun eigen naslagwerken. De ISBN nummers en zo staan al vaak genoemd.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
amen :)