Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitdrukking gezocht

Ik zoek een uitdrukking die volgens mij iets was met paarden of kaarten en wedden. Breek me al uren het hoofd erover. de uitdrukking zegt dat als je je op teveel dingen richt, het uiteindelijk allemaal niks wordt: voorbeeld Ik zoek een baan, er zijn 5 vacatures die me wel interessant lijken en ik maak voor alle vijf een afspraak. Doordat ik te weinig tijd heb om ze alle 5 goed voor te bereiden verpest ik vijf gesprekken en kan ik de baan op mijn buik schrijven. De vraag is welke uitdrukking past daarbij? bij voorbaat dank

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
nee, dat is het niet helemaal, als je op het verkeerde paard wed dan zou je uit die 5 sollicitaties er 1 gekozen hebben die helemaal niet bij je bleek te passen... Wel bedantk voor de suggestie

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Wie verder wil dan zijn paard kan, moet te voet verder". (Meer willen dan redelijkerwijs mogelijk is, kost je wat.) Alleen deze kwam volgens mij in de buurt. Niet zo snel iets anders gevonden... Oja, of teveel hooi op je vork nemen, maar daar zit geen paard of kaart in.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op meerdere schaakborden spelen.
Er zijn anders mensen die dat heel goed kunnen. ;) Maar RutgerW, kun je niet gewoon uitleggen wat er gebeurt, zoals je hier ook doet? Dat maakt het veel duidelijker dan zo'n uitdrukking. Het is trouwens ook best leuk om zelf een uitdrukking te bedenken in zo'n geval.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meerdere ijzers in het vuur hebben. www.spreekwoord.nl
Deze komt er nog het dichtst bij, Allemaal bedankt voor de reacties! ik dacht echt dat er een overbekende uitdrukking was die dit idee beschreef, maar ik zit er blijkbaarnaast. Uiteraard kan ik de situatie beschrijven, maar ik zat in een liedtekst waarbij die uitdrukking verboog op een manier dat die in mijn tekst paste. Beetje jammer dat ik toen ik het bedacht niks opschreef en nu vergeten ben wat het was... Zal met de zaterdag avond te maken hebben gehad Nogmaals veel dank allemaal

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het onderste uit de kan willen?
Dat is denk ik exact het tegenovegestelde van wat ik bedoelde, maar ik kan er wel wat mee denk ik. Iets van de hele kan willen ofzo, kan ik er wel van maken. Bedankt!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoewel je je nergens in verdiept hebt, maak je je geen zorgen. Tenslotte heb je op vijf paarden gewed. Er zal er toch wel één bij zijn die wint?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@RW; Ik weet wat je bedoelt, maar kan er ook niet op komen. :mad: Als het me nog te binnen schiet, hoor je het van me. Er bestaat inderdaad wel zo'n gezegde. Dit is heel irritant. En het blijft maar door je hoofd spoken. Meestal komt het dan juist als je er niet aan denkt. Er is dus nog hoop voor ons, de gefrustreerde spreukenzoekers. Succes!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je denkt: wat hoor ik de laatste tijd toch weinig van tantebetje, dan is dat met dank aan de kabelexploitant. Maar hij is er weer even, mijn internetverbinding. Een vast gezegde in het Nederlands, met paard of kaart, kan ik hier niet voor bedenken. Ik zou zeggen: je versnippert je energie (of andere hulpbronnen, als toepasselijk).

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Op spreekwoord.nl kwam ik deze tegen: 'Op twee paarden blijven rijden': men kan geen keus maken. 'Op een blind paard wedden': je inzetten voor iets wat gedoemd is te mislukken.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel varkens maken de spoeling dun. :!: Geen paarden, geen gegok, maar wel de juiste betekenis. Als je je aandacht te veel verdeelt, komt alles tekort. En toch....was er ook nog eentje met paarden, dacht ik. :confused:

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
op twee paarden blijven wedden, bingo! Veel varkens is inderdaad hetzelfde! Dank aan een ieder en hierbij het tekstje waar ik het voor zocht, ik heb een van de eerdere suggesties gebruikt. Het is als een echte blues bedoeld; flink overdreven dus... Meisje Meisje van het tweede plan je komt steeds hogerop Meisje van het tweede plan je komt steeds hogerop nog even voordat ik geloof dat ik je hebben kan Meisje van het hoogste doel daalt steeds verder in verwachting Meisje van het hoogste doel daalt steeds verder in verwachting nog een slok van zelfverachting voor ik m'onttrek aan mijn gevoel En dan opeens is het te laat Is zelfs de laatste keus verdwenen Al mijn ijzers afgekoeld Wat er toe leek te doen verdwenen Morgen wacht me de serene leegte van de dageraad

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Alleen strofe 3, regel 4 loopt niet helemaal lekker, geloof ik. Suggestie:''Wat er toe deed leek verdwenen''. Mooie slotregel!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie tekst, RutgerW. Ik dacht eerst: waar zijn die twee paarden nou? Maar ik kreeg gelukkig snel door hoe het zit...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij heeft er ijzers van gemaakt? En het was ook iets met 'meerdere ijzers in het vuur hebben'.