Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

stabiel

Waneer gebruik je instabiel en wanneer onstabiel? Mijn bekken is instabiel en mijn eigenste ik is onstabiel. Zoiets?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens van Dale is 'instabiel' een bijv.naamwoord en 'onstabiel' een bijwoord. Dus 'een instabiel bekken' en 'het bekken is onstabiel.' Maar in de praktijk worden ze meestal vrolijk door elkaar gegooid.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook in de van Dale gekeken, maar ik kwam er niet uit. Ik krijg de indruk dat het ene concreet is en het ander abstract.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn Koenen, zijn beide bijv. naamwoorden. Instabiel: niet stabiel, onvast Onstabiel: 1. wankelbaar, niet vaststaand, labiel; 2. onbestendig (- weer) Het onderscheid is idd niet duidelijk. 'Niet stabiel' en 'onvast' zijn allebei hetzelfde als 'wankelbaar, niet vaststaand, labiel'. Alleen 'onbestendig' is anders. Dit is abstract. 'Labiel' kan natuurlijk ook abstract bedoeld zijn: zoals in: hij/zij heeft een labiele persoonlijkheid. Dus mijn conclusie: je kunt ze in concrete termen door elkaar gebruiken, maar als de stabiliteit abstract is, dan kun je beter onstabiel gebruiken.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je zegt: 'het weer is onstabiel', dan is dat abstract. Het weer kan namelijk niet in werkelijkheid omvallen of wiebelen. Snap je?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlies (en Waus) Ik dacht altijd dat abstract onaantastbaar is en concreet tastbaar. Dat wordt toch bedoeld met "het weer kan niet omvallen of wiebelen", dat het weer abstract is omdat het onaantastbaar is?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
instabiel - concreet onstabiel - abstract tenminste ...

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Concreet is iets tastbaars. Iets dat vorm heeft en,op de een of andere manier, meetbaar is.Aanwezig in de materiele zin. De mens, het huis, de grond. Abstract is iets dat alleen bestaat als concept. Het weer, de liefde, de staat. Dat soort dingen. Ontastbaar, niet onaantastbaar. Dat is weer iets anders. Ook abstracte dingen kunnen aangetast worden. De vrijheid, de jeugd, de schoonheid enzovoorts.