Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

2x (')s of 1x (')s

Tijdens het schrijven van een klein stukje kwam ik iets tegen waar ik even over moest twijfelen. Als je namen van personen bezittelijk gebruikt en het bezit is van twee personen, moet je dan bij allebei de namen een s achter de naam plakken of alleen bij de laatste? Is het: Jan en Piets verjaardag of Jans en Piets verjaardag? En is het: Anna en Laura's boek of Anna's en Laura's boek?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel flauw misschien, maar ik zou zeggen: De verjaardag van Jan en Piet. Het boek van Anna en Laura. Als je namelijk schrijft over 'Anna en Laura's boek' is het sowieso niet wat je bedoelt: Anna en het boek van Laura. Maar met 'Anna's en Laura's boek' volgens mij ook niet. Hier lees ik: Meerdere Anna's en het boek van Laura. Zou dus gewoon voor bovenstaande gaan.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, daar zat ik ooit ook mee :) Ik had er hier een topic over geopend, maar niemand wist echt een goed antwoord. Ik zou gaan voor Anna's en Laura's boek. Omdat het Anna's boek is, maar ook Laura's boek.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goede vraag. :confused: Is het niet zoiets? 1) Anna's en Laura's boek komt morgen in de winkel te liggen. => Het gaat hier om een boek. Ze hebben dus samen aan een en hetzelfde boek gewerkt. 2) Anna's en Laura's boek komen morgen in de winkel te liggen. => Het gaat hier om twee boeken. Ze hebben ieder apart aan een eigen boek gewerkt, maar hun boeken worden op dezelfde dag gepresenteerd. In beide gevallen dus met 2 x genitief-s ('s). Aan de persoonsvorm (het werkwoord) kun je echter zien of het om meervoud of enkelvoud gaat. ==== Als je er niet uitkomt, zou ik proberen het anders te doen. Hoewel dat natuurlijk wel een nederlaag is... :o . Piet en Jan zijn op dezelfde dag jarig. Toch vieren ze hun verjaardag meestal apart. Anna en Laura hebben een boek met hun jarenlange correspondentie samengesteld. Morgen is de grote dag, dan wordt hun brievenboek door de uitgeverij gepresenteerd. Succes!

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je de zin af zou maken zou je krijgen: Anna en Laura's boek is uitgeleend of Anna's en Laura's boek is uitgeleend. Door "is" gaat het om enkelvoud en hierdoor kan het dus niet meer zijn: Anna en het boek van Laura omdat het daarbij om twee dingen gaat. Door "is" wordt het duidelijk dat het alleen om een boek gaat... Het gebruiken van "van" is inderdaad een makkelijke, alternatieve oplossing maar ik zou ook wel willen weten hoe het moet met de s

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan en Piet vieren hun verjaardag, Anna's en Laura's boeken zijn gepubliceerd, Anna's en Laura's boek is gepubliceerd. Duidelijk. voor mij in ieder geval. Maar ik heb net een feestje met champagne en wijn gehad, dus dat kan de zaak veranderen. ;)