Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe schrijf je een biografie?

Soms wordt er een biografie van je gevraagd wanneer je gedichten of een verhaal inzendt voor een wedstrijd. Hoe moet deze (korte!) biografie er dan uitzien? Hoe schrijf je dit? Gaat dit over wat je bereikt hebt op schrijfgebied of gaat dit over je leven? Kan iemand mij helpen, ik weet niet hoe ik er aan moet beginnen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het ze dan voornamelijk om je schrijfbiografie gaat. Ik schrijf er altijd nog kort mijn opleiding in en hoofdwerk. Niet te veel en te lang.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik zou zeggen dat een interessante schrijversbiografie een combinatie bevat van persoonlijke zaken en schrijfzaken. xxx (Lochem, 1956) schreef twee dichtbundels. De laatste, xxxx xxxx werd genomineerd voor de lokale poëzieprijs van xxxxxx. In het dagelijks leven houdt xxx zich bezig met xxxxxx, iets wat ook in haar gedichten regelmatig terugkomt. Zoiets :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
En dat je niet in 1956 in Lochem bent geboren :) Maar je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je aan je eerste bundel werkt, of welk soort gedichten je schrijft etc

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geprobeerd iets neer te pennen....geen idee of het de moeite waard is.. Zet ik het bij proeflezen of mag het hier?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het verzonden, want durf het niet te laten nalezen..
Maar Besje toch, iedereen is uniek en de moeite... En wie ergens aan durft meedoen, getuigt bovendien van heel wat creativiteit en durf... En wie zouden wij zijn om commentaar te geven op je bio? De leidraad van Dries vind ik een prima basis, maar voor de rest ben jij het toch die bepaalt wat er in kan, en of dat goed is. Dus het zal wel ok zijn, wat je opgestuurd hebt ;) Dat geloof ik zonder nalezen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, ha, Besje, is die biografie voor je Vlaamse Filmpje? Daar was je toch mee bezig? Durf je hem hier niet te laten lezen, staat hij straks in 11000-voud achter op een boekje. Overkwam mij ook :crybaby: Nee, toch maar beter laten lezen en corrigeren, lijkt mij :nod:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds mijn zesjarige leeftijd, heb ik nood aan publiek. Ik schreef algauw zeer korte verhaaltjes om ze daarna voor te lezen aan mijn mama. Pas later, rond een jaar of dertien, ben ik beginnen ‘dichten’ of beter: rijmen. Op het Heilig Hartinstituut in Heverlee raakte ik in de ban van poëzie door de lezing van Bart Moeyaert en de poëzie - workshop van Daniël Billiet. Daniël Billiet heeft door zijn gepassioneerd vertellen inspiratie naar boven gehaald! Schrijven alleen was voor mij niet genoeg. Daarom ben ik begonnen met het insturen van gedichten voor de jaarlijkse Internationale Soetendaellewedstrijd van Jeugd & Poëzie. In 2001 heb ik van Jeugd & Poëzie drie eervolle vermeldingen mogen ontvangen. Via deze wedstrijd leerde ik de poëziewedstrijd van Opwijk kennen. Hier behoorde ik tot de laureaten in 2002. Vervolgens heb ik een eervolle vermelding ontvangen in 2003 en in 2007 van opnieuw: Jeugd & Poëzie. Vanaf 2007 ben ik op zoek gegaan naar andere wedstrijden waar ik mijn kans kan wagen. Zo heb ik in 2008 een eervolle vermelding mogen ontvangen van de poëziewedstrijd “Poëzie en de dingen”, georganiseerd door de stad Dendermonde. Om dit kleine debuterende rijtje af te sluiten ben ik geëindigd in 2008 als één van de 20 laureaten, met een poëziewandeling van de poëziewedstrijd in Bonheiden. En tot slot, is er een liefdesbrief van mij gepubliceerd in het tweede boek van 1001 Liefdes, georganiseerd door Creatief Schrijven. Wat schuilt er achter mijn poëzie? Ik raak vooral geïnspireerd door de kleine dingen van de dag die bij mij verwondering opwekken. Dichten is door schildersogen kijken. Je bekijkt iets vanuit andere ogen, oplettende ogen. Ik laat gedachten in mij opkomen en pen ze neer tot inhoud en vorm één worden. Een gedicht bevat vaak meerdere lagen, zoals mijn nog jonge leven reeds meerdere lagen bevat.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oooh jee ik heb dan toch op de "reactie plaatsen" knop geklikt... Ik vind het eigenlijk zelf saai om te lezen. Zo wie mij nu een beetje kent, weet wie er achter besje schuilt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een prachtige bio, besje. Het is helemaal niet saai. Je hebt er geen opsomming van gemaakt maar een vloeiend verhaal. Het is alleen wel heel erg duidelijk uit je taalgebruik dat je Vlaams bent. Hoeft geen probleem te zijn, zeker niet, maar ik dacht ik meld het even.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op het Heilig Hartinstituut in Heverlee raakte ik in de ban van poëzie door de lezing van Bart Moeyaert en de poëzie - workshop van Daniël Billiet.
Bart Moeyeart, daar heb ik ook een boek van gelezen, te weten "Het is de liefde die wij niet begrijpen". Helaas had het boek, voor mij, niet de wijsheid die de titel deed vermoeden.(Is dit een correcte zin?) Een oud-collega van me (ik heb in een boekhandel gewerkt) vond "Broere" van hem heel mooi.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toevallig heb ik beide boeken ook ooit gelezen. 'Broere' is een heel mooi, ontroerend verslag van de jeugd van Moeyaert. Heel herkenbaar voor wie (ongeveer)dezelfde leeftijd heeft... 'Het is de liefde die we niet begrijpen' is ook wel een goed boek, maar niet in de zin van 'mooi'. Ik herinner me dat ik er heel ongemakkelijk van werd. Dat gaat vooral over het hoe ontoereikend relaties kunnen zijn, hoe het vaak misloopt met de communicatie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oef Dacht echt dat het saai ging overkomen. Bedankt voor jullie reacties. En ja ik ben een rasechte Vlaming zeker :) Maar het is voor een project in Vlaanderen, dus ik denk niet dat het kwaad kan? Of schrijf ik dingen die storen?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voel dat Vlaamse bijna niet Besje, maar ik ben zelf ook Vlaams, dus ja... Ik merk eerder aan de zinnen van de Nederlanders op het forum, dat ze een tikje 'anders' zijn, er zal dus wel een verschil zijn natuurlijk. Maar dat maakt ons net allemaal uniek zeker? Als iedereen op dezelfde manier schreef, dat zou pas saai zijn... 'Zwaar Vlaams' zou ik het in ieder geval niet noemen, wat je schrijft. Daarvoor moet je Dimitri Verhulst lezen. Dat is pure 'Couleur Locale'

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik probeer alleszins geen dialecten te gebruiken, ook als ik praat probeer ik dat zo weinig mogelijk te gebruiken. Ik vind het niet mooi en ik hou van de Nederlandse taal. Je merkt inderdaad wanneer Nederlanders het geschreven hebben. Best interessant.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een mooie biografie Besje, geschreven in een persoonlijke stijl. Aan woordgebruik en zinsbouw kun je inderdaad afleiden dat je Vlaams bent, maar het is zeker niet storend.