Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een kleurig verhaal

Ik zou graag aan mijn verhaal een verteller toevoegen, die af en toe tussenkomt. Deze tussenkomsten had ik ook graag in een ander kleur gezet, maar 'mag' dat? Ik bedoel, ik heb nog maar weinig boeken gezien, waarin een andere inktkleur gebruikt wordt om onderscheid te maken tussen verhaallijnen. Lang geleden las ik bvb. 'Het Oneindige Verhaal' van Michael Ende, waar blauwe inkt afwisselde met rode. De rode ging over de 'echte' wereld, de blauwe over de gefantaseerde. Maakt dat voor een uitgever geen verschil uit? Of wordt zoiets al snel geklasseerd als weer een inzending waarvan de schrijver denkt dat ie iets origineels bedenkt? Iets wat voor een uitgever een van de vele triggers is waardoor ie na de eerste alinea's het manuscript in de vuilbak kiepert?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dat nog nooit gezien. Misschien kun je het proberen bij de uitgever die dat boek('Het Oneindige Verhaal' van Michael Ende) heeft uitgegeven in die twee verschillende kleuren tekst. Zij hebben immers die wel uitgegeven. En anders is POD misschien een optie.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je in twee kleuren inkt wilt werken, moet je het boek in kleur laten drukken. Hoe dat uitpakt in een drukkerij bij een uitgever weet ik niet, bij Pod moet je dan voor kleuren druk kiezen en dat is behoorlijk duurder. Ik herinner me ook ´het oneindige verhaal´ in twee kleuren. Vond ik niet leuk, want de rode stukken kon ik niet lezen met mijn zaklamp onder de dekens. Afwisseling van twee stemmen of twee verhaallijnen wordt vaker gedaan door recht en cursief af te wisselen. Wie heeft je trouwens zo bang gemaakt voor uitgevers en vuinisbakken? Gewoon doorwerken en je beste best doen. Net als met een miljoen andere dingen in het leven.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ok, Ceridwen, met dat laatste heb je zeker gelijk. En ik ga hier eens wat lezen over Pod als ik tijd heb, want ik weet er nog maar weinig van.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel eens een boek gelezen waarin af en toe een blauw woord stond, weet niet meer precies welk. Het geeft wel een leuk effect maar ik denk inderdaad dat het duurder is om te drukken. Het is echter geen volledige kleurendruk, want je gebruikt twee kleuren. Dat is weer een andere categorie.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je ook al aan de mogelijkheid cursief te schrijven gedacht? Dat is iets gebruikelijker.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie heeft je trouwens zo bang gemaakt voor uitgevers en vuinisbakken?
Weet je Ceridwen, hoe ik het eerst zag en wat het nu blijkt te zijn? Ik heb schrijvers altijd als kunstenaars gezien. Claus, Boon enz... Ze hoorden tot het clubje van artistiek vrije lieden, die iets maken, dat graag gelezen werd, of niet. Kunst blijft van deze kunstenaars en daar wordt niet aan bijgeschilderd, dacht ik. Het wordt goed gevonden of niet. Ik wist niet dat Claus' z'n boeken meegeschreven werden door z'n uitgever. Brusselmans, Lanoye... allemaal hebben ze uitgevers als mede-auteurs. De schilders van de letteren laten hun werken mee vorm geven door de kunsthandelaars. Deze kunstenaars claimen de volledige creatie van hun werk en publique, maar in werkelijkheid zijn ook de Verbeteraars en uitgevers Groten geweest. Door hen aanvaardt het publiek het werk. Ik was dus nogal naiëf daarin en zie dat nu realistischer. Schrijvers hebben voor mij nu een andere waarde gekregen. Geen betere, geen slechtere, een meer realistische. Minder groots.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Folen, maar dat gebruik ik al voor de betere citaten. Verschillende lettertypes gebruiken zou wel een oplossing kunnen zijn. Heel wat werk, maar maakt het leuk.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste waar ik aan dacht was het oneindige verhaal en dat is eigenlijk ook de enige die ik ken. Je kunt het altijd overleggen met je uitgever. Vinden zij het niets, of te duur, dan kunnen ze wellicht met een alternatief komen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Silent Dream, ik ga twee versies doen, denk ik. Een verschillend lettertype en een verschillende kleur. Kleuren zijn verfrissender, maar zal moeilijker aanvaard worden. Voorlopig schrijf ik gewoon door en als het af is, kan ik nog beslissen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wist niet dat Claus' z'n boeken meegeschreven werden door z'n uitgever. Brusselmans, Lanoye... allemaal hebben ze uitgevers als mede-auteurs.
Ik blijf erbij Maartenn, dat je dat nog steeds te zeer uitvergroot. Uitgevers als mede-auteurs, dat is toch te straf uitgedrukt denk ik. Maar je hebt wel een goed gevoel voor drama :D

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Robin, ik zeg het, ik heb geen ervaring met uitgevers, dus eigenlijk moet ik dat nog ontdekken. 'gevoel voor drama', ja, misschien wel. Merci in elk geval. Je opmerking moedigt mij wel aan om verder te schrijven aan m'n boek;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom probeer je niet ook beiden, én een verschillend lettertype én een verschillende kleur? Het lijkt me wel heel leuk om zo'n boek te lezen met allemaal kleurtjes.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een paar jaar geleden in een tijdschrift gelezen dat er een boek was dat in meerdere kleuren is uitgegeven. Wanneer ik mijn tijdschriften opruim, zal ik er opletten welk boek dit is.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een gedeelte in braille, en een gedeelte in gotische letter, heeft ook wel wat. Afgewisseld met spijkerschrift. Maar oud-rose afgewisseld met gifgroen is sfeerverhogend.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je met kleuren moet gaan werken om duidelijk te maken hoe je een tekst bedoelt, schort er misschien nog iets aan de structuur of zo.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerlijk gezegd zou ik het als lezer behoorlijk irritant vinden zo'n andere kleur lettertype. Bovendien vraag ik me af hoe leesbaar een andere kleur inkt is. Ik vermoed dat dit ook een van de redenen is dat men doorgaans zwarte inkt gebruikt. Op een witte blz. Groot contrast, beste leesbaar.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De ene verhaallijn in rood, en dan na wat blancoregels, de andere verhaallijn in blauw. Natuurlijk zorgen dan het ruim voor Koninginnedag in de etalages ligt.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, er komt dus binnenkort wel een boek uit waar teksten van mij in staan, waarbij het binnenwerk in rood en zwart is afgewisseld. Maar ja, dat is een gedichtenbundel voor kinderen en er staan er maar 5 van mij in, dus ik mocht de vormgeving niet bedenken. Ik denk dat het heel mooi wordt. Maar wel voor kinderen. :nod:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, natuulijk, veel kinderboeken zijn in een kleurige, leuk opgemaakte letter.