Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geluiden omschrijven

Ik merkte een week geleden pas dat ik haast nooit geluiden omschreef. Wel gevoelens, en beelden. Ik ben niet zo auditief ingesteld, geloof ik. Toch merk ik dat het veel toevoegt aan een tekst, en ik probeer nu hier en daar geluiden in te voegen. Maar sjee... hoe omschrijf je een tik in de plaat? Hoe omschrijf je een vork die op een bord valt? Ik pieker me af en toe suf over hoe ik de meest eenvoudige geluiden kan omschrijven. Zijn hier trucs voor, of is het gewoon veelheelveelheel oefenen?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou de geluiden omschrijven: "Ik hoor het kletterdende geluid van een vork die op de tegels valt" (o.i.d., is maar een voorbeeld). Zeker niet te veel onomatopeeën gebruiken. Kleng, Beng, Grrrr, Boem. Dat geeft zo’n stripverhaal effect.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt als oefening intenstief gaan luisteren naar geluiden, dan hoor je de woorden. Bijvoorbeeld: zigzaggen, schuren, glijden, glissen, zuchten, ritselen, glibberen, tinkelen, rinkelen, bonzen, et cetera et cetera. Soms kun je zelfs een geluid horen spreken. Hebben jullie dat ook? Dat een krant bijvoorbeeld van de tafel glijdt en dat hij dan mededeelt: 'Gloria, daar ga ik, ja.' :) Dat heb ik wel eens.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Gloria, daar ga ik, ja.' :lol: :lol: Je kan ook het geluid van stemmen beschrijven (in de rest ben ik niet zo goed dus daar kan ik niks over zeggen). "Ja," zucht ik. "Dat weet ik niet," lach ik. "Echt niet?" vroeg hij verbaasd. "Dat kan toch niet," glimlacht ze. Ofzoiets.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Gloria, daar ga ik, ja.' :lol: :lol: Je kan ook het geluid van stemmen beschrijven (in de rest ben ik niet zo goed dus daar kan ik niks over zeggen). "Ja," zucht ik. "Dat weet ik niet," lach ik. "Echt niet?" vroeg hij verbaasd. "Dat kan toch niet," glimlacht ze. Ofzoiets.
Daar moet je wel goed bij opletten. Je kunt niet iets lachen, alleen lachend zeggen. Lachen is een geluid op zich, en glimlachen is helemaal geluidloos.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O heerlijk Marriejeanne, ik heb hardop gelachen om je krant. Ik heb ehm... geschaterd, en daarna deed ik een zacht knorretje (dat laatste doe ik alleen als ik alleen ben). Leuke oefening, ga ik binnenkort eens doen. Ik kom nog niet verder dan schrapende, zuigende en ploppende geluiden. @Irene, de kletterende vork... als je het leest lijkt het logisch maar ik kon er écht niet op komen. @Waus de geluiden die door de stemmen heen klinken deed ik dan wél weer, omdat je daar zo mooi over de gevoelens van de bijbehorende persoon kan vertellen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O ja :!: in mijn manu had ik het wel over een auto die me met ronkende motor toegromt, een beetje zoals een glijdende krant maar dan anders...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ja," zucht ik. "Dat weet ik niet," lach ik. "Echt niet?" vroeg hij verbaasd. "Dat kan toch niet," glimlacht ze. Ofzoiets.
Daar moet je wel goed bij opletten. Je kunt niet iets lachen, alleen lachend zeggen. Lachen is een geluid op zich, en glimlachen is helemaal geluidloos.
Dat lachend zeggen bedoel ik dan ook als ik schrijf 'lach ik'. Ik denk eerlijk gezegd dat dit net zo'n kwestie is als wat jij bij de marathon hoorde over 'siste hij' :wink:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar Aart, je lacht geen woorden, je zegt iets lachend. 'Die Aart is zo'n grappige jongen,' zeg ik lachend. :thumbsup: 'Die Aart is zo'n grappige jongen,' lach ik. :thumbsdown: En sissen gebruik je alleen nadat iemand een zin met veel s-klanken uitspreekt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja maar in allebei bedoel je hetzelfde. Ik lach iets = ik zeg iets lachend. Toch? En 'lach ik' kan wel (zei Ju/strop-das ooit op ZZ).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sissen is lucht uitblazen over je lippen die strak bij elkaar liggen. Ook woorden zonder "s"-klank kun je sissend uitspreken :P

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kom je er wel uit, Bo. Je knorrende geluidje is al heel beeldend en de ronkende motor die je toegromt, ook! :thumbsup: :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Micha, bedoel je dan ook woorden met een f/v klank? Bijvoorbeeld: 'Ik heb je vieze fiets verstopt,' siste hij.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon, alles. Tenzij je een beter woord weet, zie ik sissen in een bepaalde context als verbeten fluisteren. Als een slang sist, of als er als een slang gesist wordt, of een band die leegloopt, betekent het natuurlijk wat anders. Net zoals "hahaha," lacht hij ook gewoon kan.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon, alles. Tenzij je een beter woord weet, zie ik sissen in een bepaalde context als verbeten fluisteren. Als een slang sist, of als er als een slang gesist wordt, of een band die leegloopt, betekent het natuurlijk wat anders.
Aha, weer wat geleerd. :)
Net zoals "hahaha," lacht hij ook gewoon kan.
:lol: De uitzondering op de regel.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ MichaM: "Sissen is lucht uitblazen over je lippen die strak bij elkaar liggen. Ook woorden zonder "s"-klank kun je sissend uitspreken." Sissen doe je toch tussen je tanden. Dan krijg je een s-klank. Hoe wil / kun je een woord zonder s-klank sissend uitspreken? (Sissen is juist de onomatopee van de s-klank. Toch?)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Verbeten fluisteren" doe je met de kaken op elkaar. (Dacht ik. Zo zie ik dat voor me).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sta open voor suggesties en alternatieven, hoor. Maar dat "sissen kan alleen met s-klink" vind ik onzin. En kaken op elkaar/strakke lippen hoort allemaal bij elkaar, voor mij. misschien verbeten fluister jij anders dan ik ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Sssst,’ sis ik met mijn wijsvinger voor mijn lippen tegen Aron. ‘Dadelijk horen ze ons nog.’
Heh, kwam ik tegen in Ings marathon verhaal. Zo bedoel ik het dus niet, dit is anders sissen, dit is een geluid maken.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Gloria, daar ga ik, ja,' lach ik. Ik gebruik dat best vaak en heb daar nog nooit commentaar op gehad. Ik hoorde dat er in de Pers laatst een discussie stond over sissen zonder s klank. Arnon Grunberg gebruikt dat gewoon. Manana zal ik kijken of ik het artikel kan vinden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Sssst,’ sis ik met mijn wijsvinger voor mijn lippen tegen Aron. ‘Dadelijk horen ze ons nog.’
Heh, kwam ik tegen in Ings marathon verhaal. Zo bedoel ik het dus niet, dit is anders sissen, dit is een geluid maken.
:D Da's erg vers van de pers, net gepost. Wat ben jij snel...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Regels zijn er om overschreden te worden, of is dat een erg puberaal standpunt? 8)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor, als je de regels maar kent en weet dat je er mee breekt en waarom. Had zelf geleerd dat sissen alleen na een s-klank gebruikt mag worden en Micha was zo overtuigd dat hij me aan het twijfelen bracht. En sommige regels zijn ook discutabel. ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"En sissen kun je alleen als er (veel) s-klanken in de uitgesproken woorden te vinden zijn. " Van schrijven online, deze pagina: http://www.schrijvenonline.org/node/339 bij punt 6. Is dus blijkbaar toch een regel.
Ik vind een paar schrijfoefeningen nou niet echt autoriteit genoeg om eruit af te leiden dat het een "regel" is. Ik weet waar om ik "sissen" gebruik in zinnen waar geen s-klank inzit en tot iemand me een bruikbaar synoniem geeft, blijf ik dat gebruiken. Lekker puh :P

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Seker doen, sis je maar suf, Micha. Ik sit er niet mee. :) Ik kan me herinneren dat er op Blanco regel eens een hele discussie is geweest over "lacht hij" of "zei hij lachend" We kwamen er niet uit. Waarschijnlijk is dat net zo iets als het sissen van Micha, discutabele regels die helemaal niet zo vast liggen als ik dacht.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je een voorbeel dgeven, dan, Micha? Van sissen sonder s?
"Tryst, kom nou," sist Benni. "Ik heb technisch gezien vrij vandaag, als ze me opmerken, ben ik goed zuur!" "Opletten," sist Benni overbodig en hij komt uit zijn geknielde positie overeind, klaar om door de openstaande poort naar buiten te glippen zonder dat iemand het merkt. "Geef me een goede reden," sist Caratan. "Je hebt me tot schande gebracht met je Slaven-perversie. (...)" Allemaal situaties waar woede, stress en angst een grote rol spelen. "Fluisteren" voldoet niet, dat is te mild. Sissen is vals, bedreigend, met vlokjes spuug die in je gezicht geblazen worden als de spreker de woorden tussen zijn opeengeklemde kaken en strakke lippen naar buiten perst.