Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een weblog? Een column!

Beste collegae (zo mag ik het toch wel noemen hè ;)), Mijn profiel voor Gay.nl *ik blijf mezelf verbazen*, mijn Hyves *het kan dus nóg erger* en op de weblog van mijn eigen site gebruik ik eigenlijk om wat kleine hersenspinsels uit te testen voor mijn nieuwe boek. Met succes kan ik je zeggen. Sinds dat ik weblogs plaats, nu zo'n maand, krijg ik gemiddeld op mijn profiel 500 bezoekers per dag, zo'n 30 reacties per dag en zo krijg ik een beeld wat diverse doelgroepen van mijn nieuwe zielenroerselen vinden. Door die aandacht krijg ik dagelijks te horen dat mensen mijn boek hebben besteld en vragen wanneer de nieuwe uitkomt. Sommige 'columns' slaan aan, sommige krijgen geen reacties, en die verdwijnen weer ergens in een verborgen map in Mijn Documenten. Nu weet ik inmiddels in die maand wat het begin is van mijn nieuwe boek, de hoofdlijnen zijn en hoe het boek eindigt. De columns die zeer goed aangeslagen zijn worden dan verwerkt tot een nieuw hoofdstuk, de baisislijn blijft hetzelfde, maar het wordt meer uitgebreidt, de karakters uit het boek krijgen hun plaatsje en de desbetreffende column wordt weer verwijdert, aangezien sommige mensen de CTRL + C - CTRL + V aardig beheersen. Nu probeer ik dus de columns aan een wat grotere doelgroep aan de man te brengen. Wel compleet andere dan, die totaal niets met mijn boek te maken hebben, want anders krijg ik daar weer gezeur mee. Wel wil ik dan eens in de zoveel tijd de columns bundelen en het naar de uitgeverij brengen. Want het is zowel voor mijn carrière als cabaretier als voor mijn carrière als auteur handig. Je hebt een vast publiek, geeft de bundel dezelfde titel als het cabaretprogramma en je eerste marketingstunt heb je achter de rug. Maar nu is mijn vraag; hoe kan ik hogerop komen met mijn columns? Waar te beginnen? Ik heb laatst een column (was achteraf een verkeerde, voor de verkeerde doelgroep, wel per ongeluk!) gestuurd naar de BN/de Stem, waarvan ik een mail kreeg met het advies eerst de oefenen in de liefde, de pubertijd (zo schreef hij het...) maar vooral in het schrijven... Na wat gegoogle op het Internet bleek het een recensent te zijn, dus ik snap niet helemaal waarom hij die mail beantwoordt heeft. Maar de desbetreffende krant heeft mij ook wel eens na een interview als aan slaappillen verslaafde, drinkende blowende suïcidale jongen weggezet die zijn eerste cabaretprogramma had gemaakt. Eigenlijk al stom om daar naartoe te sturen. Wie heeft tips? Mijn dank ik groot! Mark.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan heb je duidelijk de verkeerde column gestuurd, Mark. BN/DeStem heeft er van mij wel 27 geplaatst toen ze de wisselende rubriek 'In de marge' nog hadden. Sinds de nieuwe fusie en de nieuwe opzet van de columns laten ze geen externe columnschrijvers meer toe, vrees ik. Aanpassen aan het blad waar je heen stuurt is het eerste vereiste. Dus je moet wel een geschikte sturen. Huis- aan huisbladen laten wel nieuwe columnnisten toe, daar kun je ook lekker oefenen en werken met deadlines en zo. Verder staat er elke dag een in 'De Pers". Ook veel gelezen. Kijk bij schrijfwedstrijden. En Ik@nrc ook elke dag (wel korte, max 120 woorden). Ook bij schrijfwedstrijden. Dat zijn weer wat uitprobeermogelijkheden. En verder zou ik de specifieke gay-bladen proberen zoals Expres Zo of hoe heet dat en de Gaykrant.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is heel lastig om door te breken of groot te worden met alleen columns, heb ook ik ontdekt. De grote tijdschriften hebben vrijwel allemaal een bekend schrijver of bn'er als vaste columnist. Columns schrijven is ook iets wat heel veel amateur-schrijvers heel veel doen en dus is het aanbod erg groot. Als je al een tijdschrift, kracht of grote site vindt, die columnisten zoekt, is het onderwerp van schrijven vaak beperkt. Ik heb ooit eens een aanbod gekregen om columns te schrijven voor een boeren-vakblad. Nou kun je zeggen: 'elk aanbod is er eentje die je moet aannemen', maar ik zou niet weten hoe ik elke maand weer een interessante column, gericht aan boeren, moet produceren. Ik schrijf momenteel ook heel veel op hyves en ik heb een eigen weblog waar ik mijn columns op plaats. Verder schrijf ik voor sites als www.homoinfo.nl (misschien ook leuk voor jou) en www.pinkwoman.nl. Dat is allemaal leuk maar je wordt er niet groot en beroemd mee hoor. Je moet, over het algemeen, toch eerst naamsbekendheid hebben, wil je met columns echt geld kunnen verdienen. Logisch ook wel want columns zijn vaak vrij persoonlijk en je moet wel heel goed kunnen schrijven, willen mensen geinteresseerd zijn in jouw persoonlijke visie en belevingen. Ik ben dus ook bezig met een eerste boek. Als dat ooit in de boekwinkel beland en aanslaat, weet ik bijna zeker het bundelen en in boekvorm publiceren van mijn columns de volgende stap wordt! Mijn advies zou zijn: veel plaatsen, veel schrijven, zorg dat de Nederlandse columnlezer je naam overal tegen komt en werk ook aan andere 'schrijfprojecten', buiten de columns om en als je dan goed genoeg bent kom je er uiteindelijk vanzelf wel.