Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Indeling emailroman

Hoi allemaal, Op zoek naar inspiratie belandde ik op deze site. Om maar direct met de deur in huis te vallen, wil ik graag een vraag plaatsen. Ik ben bezig om op verzoek van een aantal vriendinnen "ons" verhaal op te schrijven. We kennen elkaar via een internetforum en schrijven al heel lang met elkaar. In de tussentijd is er veel gebeurd en iemand zei voor de grap dat we er wel een boek over konden schrijven. Dat ga ik dus proberen. Het schrijven "an sich" zal het probleem niet zo zijn, ik zit een beetje met de indeling van het verhaal. Wat zou leuker zijn om te lezen? 1. Alles in de vorm van postings op het forum 2. Verhalen van de afzonderlijke forumleden (vanuit het perspectief van een verteller die buiten het verhaal staat), afgewisseld met stukken die op het forum zijn geplaatst (als een soort emailwisseling dus). Uiteraard is het verhaal dat ik ga schrijven wel anders dan de werkelijkheid. Alle namen ga ik veranderen, gebeurtenissen ga ik nog wat mooier maken dan ze al waren en ik ga er nog wel het een en ander bij verzinnen om het wat spannender te maken. Zelf neig ik naar optie 2, maar ik ben bang dat het zo onoverzichtelijk wordt op die manier. Dan weer een verteller, dan weer in de ikvorm als in een dagboek... Kortom, heeft iemand een idee hierover? Alvast bedankt! Gwen

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja Gwen, dat is lastig. Je moet denk ik de indeling en vorm kiezen die jou het beste ligt. Vorm 1. is wel aardig, maar moet wel heel sterk zijn wil het niet gaan vervelen. Want ik neem aan dat je dan ook hetzelfde taalgebruik als in de postings aanhoudt. De 2e vorm is dan beter, want dan kun je de dialoog van buitenaf beschrijven en becommentariëren. Als je het verhaal verrassend wil houden en er een spannende wending aan wil geven, moet je denk ik ook dingen buiten het internet beschrijven, anders moet je spanningsopbouw in de postings wel heel sterk zijn. Een en ander hangt af van wat je precies wilt beschrijven. Kun je iets over de inhoud vertellen?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Gwen Ik zou zeker voor optie 2 gaan. Wat is het onderwerp? Als je het een beetje in de 'chicklit-stijl' kunt brengen, lijkt me dat heel geschikt voor die vorm. Op dat forum ontmoeten de verschillende verhalen elkaar, kun je misschien zelfs van personage wisselen. Bijvoorbeeld je hebt net een stuk gelezen over Daniëlle, dan plaatst zij er iets over op het forum, waarop Bianca reageert en daarmee slaat het verhaal om naar haar. Ik weet te weinig om hier echt iets over te kunnen zeggen, maar ik hoop dat je er iets mee kunt!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een boek uit bij rothshild en bach, dagboek van een kindermeisje.com. Je moet eens kijken hoe zij (ene nadine nogwat, pseudo voor karin overmars) dat doet. Ze heeft een denkbeeldig probleem (relatie met de vader van haar oppaskindjes) gepost op een forum, fok, en daar reageerden mensen op. (die overigens niet wisten dat het fake was, noch dat ze een schrijfster was) Omdat het zo puur is, de letterlijke tekst (heeft ze wel aangepast, maar in het boek brengt ze het als letterlijk) komt het direct over.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Ik wil het inderdaad een beetje chicklit-achtig maken. Het is trouwens een forum waarop we elkaar hebben leren kennen omdat we allemaal zwanger waren en uitgerekend rond hetzelfde moment. In het begin ging het echt alleen over de zwangerschappen, maar langzamerhand ging het veel dieper en kwamen er ook allerlei andere zaken op het forum terecht. En aangezien er met sommigen van ons best wel veel gebeurd is in de tussenliggende tijd, zou ons verhaal zich best naar een leuk boek kunnen laten vertalen. Ik denk inderdaad dat ik voor optie 2 ga kiezen, zodat ik bepaalde dingen wat diepgaander kan vertellen dan dat in forumpostings mogelijk is.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het één hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Jouw Chick-lit kan worden geschreven vanuit het perspectief van de anderen, het is daarnaast ook erg leuk om de 'originele' berichtjes te verweven in het verhaal. Dus gewoon letterlijk de stukjes invoegen. Wees creatief, het komt vast goed ;-)