1 maand

Rol

• Gewone gebruiker

Hoe lang moet een hoofdstuk ongeveer zijn?

5 September 2026 - 14:08

Hallo,
ik ben dus bezig met mijn boek schrijven, het word mijn eerste, maar nou weet ik niet hoelang hoofdstukken ongeveer zijn, als je een paperback voor je hebt. Ik weet niet of het uitmaakt als je een paperback of een harde cover hebt. Zelf lees ik op een e-reader, die wat kleiner is. Dus, de algemene vraag: hoeveel bladzijdes is een hoofdstuk uit een paperback?

Groetjes, 
Holly Sanderson!

2 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 September 2026 - 16:28

Dag Holly,

Daar zijn gelukkig geen regels voor. Je begint een nieuw hoofdstuk meestal op een keerpunt in het verhaal. Bijvoorbeeld:

- Er is enige tijd verstreken: De volgende ochtend werd hij wakker met een bonkende hoofdpijn.
- Het verhaal verplaatst zich naar een andere plek: Martha keek verbaasd om zich heen. Hengelo zag er eigenlijk best gezellig uit.
- Er verschijnt een nieuw personage: In het kantoor van haar chef ontmoette ze haar nieuwe collega Johan. Wat een druiloor, dacht ze.

Het aantal pagina’s doet dus niet ter zake. Als je toch een richtlijn wilt hebben, kun je het beste mikken op gemiddeld tien pagina’s.
Daarbij moet je wel bedenken dat een pagina in bijvoorbeeld Word niet overeen hoeft te komen met een pagina in een gedrukt boek. Je kunt daarom beter het aantal woorden tellen. Een pagina in een boek bevat meestal 200 tot 240 woorden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met je verhaal!
Willem

17 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
6 September 2026 - 14:47

Ik weet niet of het uitmaakt als je een paperback of een harde cover hebt.

Dat maakt niet uit. Paperback of hardcover is enkel de vorm van het 'ding' boek.
Dus, de algemene vraag: hoeveel bladzijdes is een hoofdstuk uit een paperback?

Je kan alle hoofdstukken ongeveer even lang laten zijn, en je kan er ook mee variëren.

Dat laatste kan je gebruiken bij bijvoorbeeld een raamvertelling: een personage vertelt een verhaal en binnen dat verhaal vertelt een ander personage weer zijn of haar verhaal (of vertellen meerdere personages hun verhaal). Het hangt er daarbij van af welk verhaal het meest aandacht nodig heeft, of het meest tekst.

Dit hoeft niet per se een raamvertelling te zijn; het is ook mogelijk dat personage A belangrijker is voor het verhaal dan personage B (of C en D en alle andere letters van het alfabet), en dat die daarom meer te vertellen heeft dan de anderen.

Toch is het wel mooi om er een balans in te vinden: A krijgt meer ruimte dan B en C en D (en alle andere personages), maar B heeft niet meer te vertellen dan C en D. 

Dan is het grote verhaal van A en de andere personages krijgen ongeveer even veel ruimte.

Hetzelfde kan gelden voor tijd: kost de ene belevenis meer tijd dan de andere, dan is het logisch dat die ene belevenis meer tekst krijgt. Dan wordt het hoofdstuk langer.

Maar zoals Willem hierboven al schreef: je kan hoofdstukken 'kunstmatig' afkappen of verdelen naar aanleiding van een gebeurtenis of een ervaring/gevoel, een sprong in de tijd of wisseling van personage < dat hangt van het verhaal af.

15 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 September 2026 - 15:05

Inderdaad is er geen goed of fout antwoord. Maar als het helpt om ergens mee te vergelijken: in mijn huidige manuscript (doelgroep: young adult) zijn de hoofdstukken gemiddeld 2400 woorden. De meeste hoofdstukken hebben tussen de 2000 en 3000 woorden. De korste is 600, de langste 4100. Ik ben nog op zoek naar manieren om die laatste wat in te korten, want ik vind het echt te lang aanvoelen.

3 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
6 September 2026 - 21:35

Het ligt erg aan wat voor boek en hoe het opgebouwd is. Er zijn ook boeken zonder hoofdstukken, bijvoorbeeld als het gaat om een lange vertelling of monoloog. Denk aan 'The old man and the sea' van Hemingway of 'Dune' van Frank Herbert. (Of nog gekker, de roman 'Korrektur' van Thomas Bernard. Een inleiding en één hoofdstuk zonder alinea's.) 

Sommige boeken zoals uit de Helen Grace serie van JM Arlidge hebben weer heel veel kleine hoofdstukjes, omdat er steeds wordt geschakeld tussen personages die steeds een eigen hoofdstuk krijgen. Dan kom je soms aan meer dan honderd hoofdstukken in een boek van rond de 300 pagina's.

Je kan het ook doen zoals Reve in 'De Avonden', waar elk hoofdstuk een dag bevat. Aan het begin van elk hoofdstuk wordt de hoofdpersoon wakker en aan het eind gaat hij slapen om in het volgende hoofdstuk weer wakker te worden.