8 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker

punten binnen of buiten aanhalingstekens

18 augustus 2026 - 10:46

gezocht naar regels of houvast voor punten aan het einde van een zin binnen of buiten de aanhalingstekens.
Als ik het goed heb begrepen zijn deze correct.
Hij zei: "Ik hou van jou". [Normale zin, punt gaat buiten]
Hij zei: "Ik hou van jou!" [Het citaat zelf is een emotionele uitroep, dus het uitroepteken hoort erbij en gaat binnenin]
Moeder sputtert tegen zichzelf: “Dat hou je toch niet voor mogelijk. Edward op een fiets”. [Normale zin, punt gaat buiten]

Bij die laatste voelt het niet goed, maar ja gevoel en regels kunnen elkaar prima tegenspreken. gaarne jullie ideeën.

Ik heb diverse boeken doorgekeken. Schrijvers gebruiken verschillende oplossingen hiervoor. In de Tweeling gebruikt Tessa de Loo bijvoorbeeld vrijwel altijd ." maar soms ook niet. Heb er geen regel in ontdekt.
Geert Mak ( Hoe God uit......) gebruikt ". bij gewone directe rede en !" bij uitroepen, dus gemengd zoals mijn voorbeeld.

17 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
18 augustus 2026 - 12:25

Hij zei: "Ik hou van jou". [Normale zin, punt gaat buiten]
Hij zei: "Ik hou van jou!" [Het citaat zelf is een emotionele uitroep, dus het uitroepteken hoort erbij en gaat binnenin]
Moeder sputtert tegen zichzelf: “Dat hou je toch niet voor mogelijk. Edward op een fiets”. [Normale zin, punt gaat buiten]

Waar heb je deze argumentatie vandaan: normale zin en emotionele uitroep verbonden aan interpunctie? Ook een emotionele uitroep is een normale zin.

Er is geen wet of vaste regel die voorschrijft waar je aanhalingstekens plaatst. Wel een advies: hoe je het ook doet, doe het consequent.

Tussen

Hij zei: "Ik hou van jou!"

en
Hij zei: "Ik hou van jou".

is geen verschil qua interpunctie, of de uitroep nu emotioneel is of neutraal.

Kies voor de ene of de andere vorm en houd die aan binnen je gehele tekst, of het nu een artikel is, een essay, een novelle, roman - maakt niet uit. Houd de eenheid aan.

Kijk ook eens hier voor duidelijke uitleg.

15 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 augustus 2026 - 14:25

Ja, altijd ingewikkeld, inderdaad!

Zoals Thérèse zegt, zolang je voor jezelf consequent een regel aanhoudt, zit het goed. En mijn duit in het zakje zou zijn: volg dan de ELDA-regel. Eerst leesteken, dan aanhalingsteken. Oftewel: leestekens komen binnen aanhalingstekens. De reden waarom ik dat als schrijver fijner vindt, is omdat het tot het minst aantal conflictsituaties leidt.

Neem jouw voorbeeld:

Moeder sputtert tegen zichzelf: “Dat hou je toch niet voor mogelijk. Edward op een fiets”.

Inderdaad, als je aan wil houden dat aanhalingstekens vóór leestekens komen, dan krijg je deze gekke situatie waarin sommige punten binnen de quotatie staan en andere erbuiten.

Ik heb diverse boeken doorgekeken. 

Tip (hoewel je dat misschien al gedaan hebt): kijk vooral ook in recent gepubliceerde boeken in jouw genre en doelgroep. Want Geert Mak klinkt mij wat oud en stoffig in de oren, en als je een avontuurlijk jeugdboek schrijft zou ik niet aanraden om te doen wat hij doet. (Ik zeg maar wat ^.^)

Succes!